Goudappel Coffeng wint FLOW-award in Brussel

13 maart 2018

Gerard Bruil en Rico Andriesse hebben namens Goudappel Coffeng op dinsdag 13 maart de FLOW-award in ontvangst mogen nemen. Deze prijs werd uitgereikt tijdens de FLOW-conferentie in Brussel, FLOW is een Europees project over modellering van fietsers en voetgangers. 

Goudappel Coffeng kreeg deze prijs voor de toepassing van de nieuwe FLOW-methodiek om capaciteit en modellering om te gaan. In dit geval is ingezoomd op de MetropoolRegio Rotterdam Den Haag (MRDH) en is gekeken naar een situatie waarbij de snelheid van het fietsverkeer drastisch toeneemt, de voetgangers zich sneller kunnen verplaatsen in het centrum en waarbij de autocapaciteit met 10 procent op een aantal corridors wordt teruggebracht. Ondanks een toename van de vertragingen voor het autoverkeer, laat de berekening van dit 'extreme' scenario, berekend over alle vervoerwijzen, geen toename van vertragingen zien.


Foto: Vivian Hertz (Polis)

Voor meer weggebruikers meer kwaliteit
Ook is een soortgelijke methodiek toegepast in een Noord-Hollandse stad waarbij eenzelfde analyse is gemaakt voor een wegvak en kruispunt, waarmee de ruimte wordt herverdeeld. Rico Andriesse: “Uiteindelijk bleek dat er voor meer weggebruikers meer kwaliteit geboden kan worden. Door capaciteit niet alleen voor de auto, maar voor alle vervoerwijzen te berekenen en vervolgens te komen tot een kwaliteitsniveau voor het hele netwerk, wegvak of kruispunt."

Multimodaal denken
Gerard Bruil: “We hebben laten zien dat onze multimodale modellen goed toepasbaar zijn voor een brede netwerkanalyse. Dat komt mede doordat we in Nederland al multimodaal denken. De FLOW-methodiek (de manier van denken en rapporteren) kwam in dit opzicht goed van pas en voegt iets toe aan de denkwijze in Nederland. De methodiek stelt ons in staat om alle effecten op het netwerk te berekenen voor alle modaliteiten. We zijn uiteraard verheugd met het winnen van deze award.”

Download 'FLOW dashboard as part of road scanner' Download 'Applying FLOW in multi-modal modelling'