'Landelijke uniformering waarschuwingsinstallaties'

27 september 2017

Rianne Roeleveld, adviseur Mobiliteit en Ruimte, studeerde voor haar dienstverband bij Goudappel Coffeng af aan de TU Delft met een onderzoek naar structurele oorzaken van incidenten tussen trams en zwakkere verkeersdeelnemers binnen het vervoersgebied van HTM.

In de Telegraaf en bij de NOS wordt hier vandaag onder meer aandacht aan besteed. Directielid Ernst Moeksis van HTM zegt daar onder meer over dat alleen al in Den Haag trambestuurders gemiddeld veertig keer per dag een noodstop maken, terwijl ze voorrang hebben. Moeksis vindt ook dat er landelijk actie moet worden genomen en geeft aan dat HTM in gesprek is met de gemeente Den Haag. "Maar andere tramsteden hebben hetzelfde probleem."

De problemen hebben volgens Moeksis onder meer te maken met de Tram Waarschuwings Installaties (TWI). Hierbij gaan alarmbellen en knipperlichten ("te vroeg of te laat"). "En ze staan soms op de verkeerde plekken. Daarom worden ze volgens de woordvoerder van HTM steeds vaker genegeerd.

Omdat de TWI geen formele status heeft, zijn de signalen in elke gemeente verschillend, blijkt uit een afstudeeronderzoek aan de TU Delft, dat in samenwerking met HTM is verricht. Onderzoekster Rianne Roeleveld pleit in haar onderzoek voor landelijke uniformering van de waarschuwingsinstallaties. Rianne: "Met de huidige systemen wordt een schijnveiligheid gecreƫerd; incidenten tussen trams en fietsers en voetgangers vinden veelal plaats op ontworpen kruispunten."

Download de paper van Rianne Roeleveld (NVC)