Ontwerp voor Bay Area zet ook in op andere dan geijkte modaliteiten

25 mei 2018

Bewoners, overheden en lokale, nationale en internationale experts buigen zich over de innovatieve oplossingen die San Francisco en de Bay Area in de toekomst kunnen beschermen tegen overstromingen, hevige stormen en aardbevingen. De stijging van de zeespiegel raakt iedereen – niet alleen bewoners die er al decennialang wonen, maar zeker ook de wegen en de vliegvelden die op infrastructureel gebied zoveel betekenen voor de 9 counties, 101 gemeenten en talrijke bedrijven die de ruggegraat vormen van dit specifieke gebied.

San Francisco en de zogenoemde Bay Area bereiden zich dus voor op de toekomst. Wezenlijke vragen als: hoe gaan we om met de stijging van de zeespiegel en hoe houden we de stad San Francisco en de andere steden bereikbaar dringen zich hierbij op. Dat betekent een grote opgave voor dit gebied. Het vermaarde Rockefeller Institute schreef een internationale ontwerpwedstrijd uit – Resilient by Design Bay Area. Goudappel Coffeng doet hier als onderdeel van een van de tien teams ook aan mee, in het team dat wordt aangevoerd door het Britse Hassell. Verder maken hier Deltares, Lotus Water, frog design, Originate, Civic Edge Consulting en Page & Turnbull deel van uit.

Goudappel Coffeng is in dit internationale team begonnen met inzoomen op het gebied ten zuiden van de stad San Francisco (San Mateo County) om een visie te maken voor dit hele gebied. Adviseurs Thomas Straatemeier en Ilse Galama werken aan het ontwerp voor de toekomst in South San Francisco. “Er is nu al geregeld sprake van overstromingen en er zijn zoveel asfaltkilometers en parkeerplekken beschikbaar dat je echt kunt spreken van een concrete jungle. Omdat Amerikanen zich veel meer verplaatsen met hun auto dan de trein kijken we zeker ook naar alternatieven voor de auto; alternatieven die wel wat verbetering behoeven,” zo hebben Thomas en Ilse inmiddels geconstateerd.

OV beter bereikbaar maken
Thomas: “Hierbij richten we ons vooral specifiek naar de bestaande ov-systemen trein en metro. Het is zaak dat we de stations beter faciliteren en beter bereikbaar te maken met de fiets of te voet. Kenmerkend voor het gebied waar we ons op toeleggen: aan de westzijde van de snelweg zijn dat wonen, scholen en een fijnmazig netwerk terwijl er aan de oostkant sprake is van bedrijventerreinen, deels hi-tech en biotech en ook low value industrie.

Thomas Straatemeier: “Het is best goed om eens de verschillen te merken met de situatie in ons eigen land. In de VS hebben we toch te maken met een overheid die veel stroperiger is en hebben we een situatie waarbij de auto als modaliteit zeer dominant aanwezig is.” Tegelijkertijd,” zegt Ilse Galama, “is het een compact gebied met twee goede ov-lijnen en kunnen we hier ook het een en ander plannen op het gebied van fietsen. We werken vooral graag vanuit een integraal beeld waar we naartoe willen, hoe we het gebruik van de fiets kunnen stimuleren, het gebruik van de auto iets verminderen en een nieuwe (reeds geplande) ov-lijn organiseren als onderdeel van de oplossing. Mensen moeten dit gebied tenslotte natuurlijk wel kunnen bereiken. Als er geen overstromingen zijn kan het gebied prima gebruikt worden en is er naar ons idee ruimte voor groen, fietsers en voetgangers. We hebben nu het woon/werkverkeer geanalyseerd en weten waar de kansen liggen. Onder meer bij meer vervoer over het water en een koppeling van scholen aan het thema gezondheid en verkeersveiligheid. Hiervoor werken we ook samen met de Universiteit van Berkeley hier in Californië.”

Watergezant
Op 17 en 18 mei was de summit ‘Designing our Future’ waar in totaal 10 teams hun plannen hebben gepresenteerd. In de jury zat onder meer de bekende Nederlandse watergezant. Henk Ovink versterkt de internationale waterambitie van ons land en draagt bij in het nog beter internationaal vermarkten van de Nederlandse kennis en kunde.