Verkeersstromen The Mall of the Netherlands

Project

Westfield Mall of the Netherlands

The Mall of the Netherlands is een van de grootste overdekte winkelcentra van ons land. Vanaf het begin zijn we betrokken bij de totstandkoming van dit luxe complex. We maakten inzichtelijk met welke verkeersstromen het complex te maken krijgt en hoe we deze goed ingepast krijgen in het complexe en compacte stedelijk gebied.

Beleving in de overtreffende trap

12 miljoen bezoekers in de eerste 9,5 maanden na opening. En dat in tijden van lockdowns, winkelen op afspraak en horeca die dan weer dicht en dan weer open moest. Mall of the Netherlands van Unibail-Rodamco-Westfield heeft de hooggespannen verwachtingen overtroffen. In het complex vindt de bezoeker 230 winkels, supermarkten, een foodhall en 50 gelegenheden voor eten en drinken met daarnaast veel ruimte voor beleving: bioscoopzalen, life style en entertainment. Van servicebalie tot gekoelde kluizen en een heuze hondenstalling - alles is aanwezig. Wat ooit begon met een uitdagend plan op de plaats waar bijna vijftig jaar geleden winkelcentrum Leidsenhage werd geopend is verworden tot een locatie die meer bezoekers trekt dan enkele jaren geleden ooit werd verwacht.

Verkeerskundige onderbouwing bestemmingsplan

Goudappel is vanaf het eerste moment betrokken geweest bij de totstandkoming van dit luxe complex, dat vroeg om een investering van ruim 600 miljoen euro. Ten behoeve van de verkeerskundige onderbouwing van het bestemmingsplan begonnen we met het inzichtelijk maken van de verkeerstromen waarmee de Mall of the Netherlands te maken krijgt en hoe we die stromen goed ingepast krijgen in het complexe en compacte stedelijk gebied rondom het complex.

Vervolgens zijn we samen met het ontwerpteam (van onder andere Unibail-Rodamco-Westfield, MVSA Architecten en Diepenhorst, de Vos en Partners (DVP) gaan nadenken over het zo goed mogelijk faciliteren van alle bezoekers die per auto komen. Ook de afwikkeling van al het bijbehorende expeditie verkeer vanaf alle toeleidende wegen tot in en om het complex. Na het uitzetten van alle grote lijnen zijn we begonnen met het uitwerken van de details.

Belangrijke aandachtspunten:

  • Veilige en goede toegankelijkheid voor OV-reizigers vanaf de haltes
  • Toegankelijkheid en routering in de nieuwe parkeervoorzieningen
  • Ontwerp van duidelijke dynamische verwijzing voor auto's en vrachtverkeer naar de parkeervoorzieningen en de loadingdocks

Ook werken we voor de opdrachtgever de verschillende programma's van eisen uit voor wat betreft het parkeermanagement en het Dynamisch Route Informatie Systeem. Uitgangspunt daarbij is om steeds te kiezen voor state of the art oplossingen met een hoge mate van digitalisering en een koppeling tussen parkeer- en verkeersmanagement. Zo is een technische basis gelegd die nu ten dienste staat van het dynamisch verkeersmanagement om zo de enorme verkeerstromen rondom de Mall te optimaliseren. Zo draagt ook de reis ernaartoe bij aan de beleving van alle bezoekers, zelfs voor de trouwe viervoeter (die buiten geparkeerd moet worden).

Opdrachtgever: Unibail-Rodamco-Westfield (URW)
Periode: 2014 – 2020

Meegewerkt aan dit project: Jeroen Roelands | Robert Ruisch | Niels Voogt