'Buslijn 199 in ere herstellen te duur'

30 mei 2018

In het online medium Amstelveenz staat bijgaand (ongewijzigd) artikel over een advies waaraan onze adviseur Hendrik Bouwknegt heeft gewerkt. 

Amstelveen - Het in ere herstellen van buslijn 199 wordt te duur. De gemeente wilde de lijn na talloze klachten heel graag weer dezelfde route laten rijden als voor invoering van de nieuwe buslijnvoering, maar uit onderzoek van Goudappel Coffeng blijkt dat dat verre van rendabel is. Wel wordt nu gesproken over een nieuwe Ziekenhuis Amstelland-ringlijn.

Als Lijn 199 bijvoorbeeld weer via Ziekenhuis Amstelland naar Busstation Amstelveen zou gaan rijden, zouden daar volgens het onderzoek 'slecht 60 reizigers per dag voordeel van hebben'. Dat zou niet opwegen tegen de extra investeringskosten van 0,5 miljoen euro (dit zou neerkomen op 27 euro per instappende reiziger).

174 en Ringlijn Ziekenhuis Amstelland
Amstelveen begrijpt de argumentatie van Goudappel Coffeng, maar het het niet in ere herstellen van lijn 199 is voor het Amstelveense college van B en W alleen acceptabel als lijn 174 over de Groenelaan blijft rijden (op deze manier is er een alternatief voor reizigers) en als de bediening van Ziekenhuis Amstelland wordt verbeterd met een ringlijn.

Ringlijn Ziekenhuis Amstelland
De goede bereikbaarheid van Ziekenhuis Amstelland heeft prioriteit voor het nieuwe College van B&W, dat zich inzet voor het herstellen van het fijnmazige openbaar vervoer in Amstelveen. Een ziekenhuis-ringlijn zou minstens 2 x per uur met klein materieel moeten rijden en Goudappel Coffeng geeft als voorbeeld een route via Rembrandtweg-Olympiadelaan-Ziekenhuis Amstelland. Buslijnen 165, 166 en 167 verliezen hierdoor hun waarde. Goudappel Coffeng adviseert deze op te heffen.

Halte Grote Beer
Het weer in ere herstellen van halte Grote Beer in Middenhoven is ook nog steeds onderwerp van gesprek. Het onderzoek doet hier volgens gemeente Amstelveen geen duidelijke uitspraak over. De Vervoerregio en Connexxion lijken niet bereid deze halte terug te brengen. De gemeente doet er alles aan om hier verandering in aan te brengen. Alhoewel de halte afstanden voldoen aan de wettelijke eisen vindt de gemeente de Beneluxbaan zo’n grote barrière dat een extra halte meer dan geoorloofd zou zijn.

Gesprek aangaan
Rob Ellermeijer (wethouder Openbaar Vervoer, VVD):’Het is fijn dat het onderzoek bevestigt dat er nog het één en ander te verbeteren valt in Amstelveen. Dit onderschrijft wat we al maanden lang uiten. Het is nu aan de Vervoerregio om te reageren op de uitkomst en het gesprek aan te gaan met Connexxion. Vanuit mijn rol behartig ik de belangen van Amstelveen en dring ik er bij de Vervoerregio op aan verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren. In de dienstregeling van december moet dit wat mij betreft geregeld zijn’.

Verbeteringen
De gesprekken die de gemeente Amstelveen in de afgelopen maanden heeft gevoerd met Vervoerregio Amsterdam en Connexxion hebben al geleid tot een aantal verbeteringen. Zo rijdt de 199 weer door Bovenkerk, heeft buslijn 174 extra vroege ritten gekregen, doet buslijn 357 halte Weldam weer aan en is bij Zwarte Kat een halte toegevoegd voor het AML Flex-systeem (kleinschalig vervoer op aanvraag). Onderzoek

Op aandringen van onder andere de gemeente Amstelveen heeft de Vervoerregio Amsterdam onlangs een onderzoek laten uitvoeren naar de door Connexxion gemaakte keuzes in de nieuwe buslijnvoering. Extern onderzoeksbureau Goudappel Coffeng voerde het onderzoek uit en kwam dus onder andere tot de conclusie dat een ringlijn de bereikbaarheid van Ziekenhuis Amstelland moet verbeteren.