Europese training over SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) Kennis vergroten om Europese implementatie van SUMP's te stimuleren
De EU werkt aan beleidsmaatregelen om duurzame mobiliteit te stimuleren. 424 Europese urban nodes (stedelijke knooppunten aan het Europese transportnetwerk) - waarvan 26 Nederlandse steden - zijn vanaf eind 2027 verplicht te beschikken over een duurzaam stedelijk mobiliteitsplan (SUMP). Om de SUMP-kennis van beleidsmakers te vergroten, biedt de EU een ondersteuningsprogramma voor steden en nationale overheden. In opdracht van de Europese Investeringsbank geeft Goudappel deze SUMP-trainingsprogramma in verschillende Europese landen.
Over SUMP
Een Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) is een strategisch plan voor duurzame mobiliteit dat voldoet aan de EU-richtlijnen. Belangrijke aspecten van een SUMP zijn aandacht voor logistiek, participatie en het monitoren en evalueren van de voortgang naar duurzaamheidsdoelen.
Lees hier meer over het belang van SUMPIn 4 stappen een SUMP opstellen
Een SUMP is een geïntegreerd plan om de mobiliteit in een stad of regio te verduurzamen, zodat mobiliteit bijdraagt aan de leefbaarheid van het gebied.
Lees meer
Over het project
In samenwerking met TRT, DTV, TREDIT, TIS, Stratec en Eurocities, organiseren we trainingen en workshops voor mobiliteitsexperts in Europese steden zoals Boekarest, Praag en Athene.
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
- SUMP-training gericht op stedelijke omgevingen: inclusief SUMP-methodologie, strategische planning, organisatorische aspecten, klimaatverandering, milieuoverwegingen, betrokkenheid van belanghebbenden, communicatie en promotie, vraaganalyse, ruimtelijke planning, vrachtvervoer en logistiek, innovatie, verkeersveiligheid en sociale integratie.
- Training gericht op het implementeren van de SUMP-werkwijze: SUMP-ondersteuningsprogramma's (NSSP), EG-richtlijnen, gastsprekers, vraag- en antwoordsessies, systemische barrières, nationale wetgeving, financiële steun voor SUMP, SUMP-platforms, SUMP-richtlijnen en monitoring en evaluatie op nationaal niveau.
De trainingen worden gegeven door 4 experts, waaronder Christiaan Kwantes (mobiliteitsstrateeg bij Goudappel). De experts worden ondersteund door een groep van andere deskundigen.
Versterken van de uitvoering en het besturen van SUMP
Het doel van dit project is om de technische en beleidsmatige kennis en ervaring van SUMP's van beleidsmakers te verbeteren en daarmee de implementatie van SUMP's op stedelijk en regionaal niveau makkelijker te maken. Dat draagt weer bij aan de Europese implementatie van SUMP.
Een impressie van de trainingen in verschillende Europese steden
Belangrijke take-aways
Sinds de start van het project bezochten we mobiliteitsexperts in Cyprus, Finland, Griekenland, Ierland, Kroatië, Roemenië, Spanje en Tsjechië. Ook de training in Nederland is inmiddels achter de rug. Landen als Zweden, Frankrijk en Polen staan nog op de planning.
Belangrijke lessen die we delen tijdens de trainingen:
- Het belang van een visie-gedreven aanpak: in het verleden focuste mobiliteitsbeleid zich vaak op hedendaagse problemen. Een SUMP richt zich juist op de toekomstvisie voor een stad. Dat perspectief dwingt ons anders te denken en andere maatregelen te bedenken.
- Visie-gedreven maatregelen dragen bij aan draagvlak: participatie van stakeholders is vaak erg lastig wanneer je werkt aan ambitieus mobiliteitsbeleid, zeker wanneer het gaat om beperkende maatregelen. Door maatregelen te bedenken die passen bij de visie en doelen van een SUMP, wordt het makkelijker om deze uit te leggen aan stakeholders.
- Werk aan complementerende maatregelen: een lijst van losse maatregelen heeft waarschijnlijk niet voldoende effect. Om gestelde doelen te behalen is het slimmer om te kiezen voor maatregelen die elkaar versterken. Bovendien helpt dit ook om acceptatie van stakeholders te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen zoals betaald parkeren of lagere parkeernormen. Die worden alleen geaccepteerd wanneer er ook een aantrekkelijk alternatief is, zoals goed openbaar vervoer.
- Heb aandacht voor de lokale context: ieder land kent zijn eigen traditie wat betreft mobiliteitsplanning, wat beïnvloedt hoe snel de SUMP-methodiek overgenomen wordt. Zo is Nederland van oudsher gewend om mobiliteit te plannen - zeker in vergelijking met andere landen. Al betekent de SUMP-methodiek wel een aanpassing van onze werkwijze, aangezien SUMP niet uitgaat van gemeentegrenzen (gebruikelijk voor Nederlandse mobiliteitsplannen) maar van functional urban areas (gebied waarin de dagelijkse stroom van reizigers en goederen zich bevindt).
Waardevolle kennis
Het delen van kennis en uitwisselen van ervaringen met mobiliteitsexperts uit heel Europa is ook enorm waardevol voor onszelf en komt goed van pas in de SUMP's waar we zelf aan werken, zoals Düzce in Turkije en Arnhem en Leeuwarden in Nederland.
Opdrachtgever: Europese Investeringsbank (EIB)
Jaar: 2023 – heden