Scenariostudie Lunetten-Koningsweg Nieuw stedelijk knooppunt Utrecht

Het aantal mensen dat in Utrecht woont en werkt, groeit. Om dat op te vangen, wil de gemeente extra knooppunten ontwikkelen. Een van de gebieden die daarvoor wordt onderzocht, is de omgeving Lunetten-Koningsweg. Goudappel helpt bij de strategische uitwerking van mobiliteit in dit gebied.
Combinatie van wonen, werken en voorzieningen
De ambitie is om dit gebied over 10 tot 15 jaar te ontwikkelen tot een stedelijk knooppunt met meerwaarde voor de hele stad: een nieuw centrum waar wonen, werken en andere voorzieningen gecombineerd zijn. Er komen ruim ca. 6.500 woningen en 15.000 arbeidsplaatsen bij. Om voldoende woningen, kantoorruimte en voorzieningen te realiseren, kijkt de gemeente naar hoogbouw.
De gemeente Utrecht vroeg Goudappel om mee te denken over de rol van mobiliteit in deze ruimtelijke opgave. Het gebied moet goed bereikbaar zijn met o.a. een nieuw intercitystation maar ook te voet, met de fiets en het stedelijk en regionaal ov. Daarnaast moet het gebied ook bereikbaar zijn voor logistiek en in beperkte mate voor de auto. De mobiliteitsmaatregelen die voor dit gebied bedacht worden, moeten tegelijkertijd bijdragen aan het functioneren van de hele stad.
Bijdragen aan doelen
De belangrijkste doelen waar het gebied aan moet bijdragen zijn:
- Verminderen van de woningnood
- Betere ov-verbindingen tussen Utrecht-Oost, Science Park en het centrum
- Ontwikkeling van een “polycentrische” stad met meerdere centrumgebieden
- De druk verlichten op Utrecht Centraal en de Utrechtse binnenstad
- Verdere economische groei en meer banen
Scenariostudie
Om te onderzoeken wat er mogelijk is, voerden we samen een scenariostudie uit. Dit is nog geen uitgewerkt plan, maar het inventariseert de denkrichtingen en welke maatregelen er allemaal mogelijk zijn. De gemeente heeft hier vervolgens een voorkeursrichting uit gekozen. Deze bestaat uit een drietal bouwstenen:
- Een nieuw intercitystation ter hoogte van de Koningsweg aan de spoorlijn Utrecht – Arnhem, dat moet uitgroeien tot een van de tien grootste van Nederland en die een deel van de druk op Utrecht Centraal kan wegnemen.
- Een busverbinding vanuit het nieuwe knooppunt richting o.a. Utrecht Science Park en P+R Westraven. Het gaat hier om een Bus Rapid Transit
- Een stedelijke ontwikkeling met een fors aantal woningen, arbeidsplaatsen en diverse voorzieningen.

Een impressie van het toekomstige gebied (bron: Gemeente Utrecht)
Doorrekening met verkeersmodel
Goudappel heeft de gemeente ondersteund met inhoudelijk, procesmatig en strategisch advies. Ook zijn de zogenaamde “vervoerwaarden” van de treinstations en de potentiële bus- en tramlijnen doorgerekend met een verkeersmodel. Hieruit bleek dat een Intercitystation Koningsweg kansrijk is, en dat een BRT-oplossing op deze plek beter geschikt lijkt dan een tramlijn. Dit komt omdat een BRT goed verweven kan worden met het regionale busnetwerk en daardoor meerwaarde biedt voor de hele stad en regio.
Verder onderzoek
In mei werd de scenariostudie vastgesteld door het college van B&W. De komende periode voeren we samen met de gemeente extra onderzoek uit naar de haalbaarheid en fasering van de voorkeursrichting. De eerste fase van de bouw start op zijn vroegst in 2036. Tot die tijd komen er tijdelijke woningen.
Opdrachtgever: gemeente Utrecht
Jaar: 2024 - heden