Tramlijn UC- US

Provincie Utrecht wil ook in het weekend trams inzetten tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Om te kunnen evalueren of de tram veilig kan worden ingezet - voor de benodigde vergunning - schakelde de provincie Goudappel in voor een verkeersanalyse rondom Stadion Galgenwaard.

Een pilot om de situatie te testen 

We planden twee evaluatiemomenten in. Het eerste evaluatiemoment vond plaats op zondag 14 april tijdens een thuiswedstrijd van FC Utrecht, waarbij de tram voor een pilot werd ingezet als alternatief voor de al bestaande pendelbus. Het doel was om inzicht te krijgen in de potentie van de tram en de verkeersveiligheid rondom de trambaan en kruisingen tijdens drukke momenten.  

Hierbij lag de focus op: 

  • Reizigersaantallen 
  • Reizigerswaardering: voorkeur voor tram of pendelbussen 
  • Doorstroming van reizigers voor en na de wedstrijd bij de tramhaltes 
  • Verkeersgedrag en -veiligheid 
  • Communicatie tussen betrokken stakeholders: gemeente Utrecht, FC Utrecht, verkeersregelaars (BVN), vervoerder (QBuzz) en bezoekers 

Behoefte aan weekendtrams bij evenementen 

De evaluatie van de pilot toonde aan dat reizigers de tram prefereren boven de pendelbus. Daarbij benadrukt de reizigerswaardering de behoefte aan tramvervoer in het weekend, met name tijdens evenementen. Er is nog ruimte voor optimalisatie op het gebied van doorstroming en veiligheid, maar ondanks dat was de pilot een succes.  

Het is echter wel belangrijk om rekening te houden met minder ideale situaties en een verdere groei van het aantal reizigers. De pilot van 14 april is namelijk met ideale omstandigheden uitgevoerd: mooi weer en een gunstige voetbaluitslag voor FC Utrecht. De afwikkeling van voetgangersstromen kan nog geoptimaliseerd worden door meer in- en uitcheckpaaltjes te plaatsen en meer ruimte op het perron te creëren. Daarnaast moet er kritisch worden gekeken naar de beschikbaarheid en betrokkenheid van personeel op het gebied van veiligheid. 

Evaluatie van de verkeerssituatie rondom de trambaan 

Het tweede evaluatiemoment richtte zich op reguliere weekenddagen zonder bijzondere evenementen. Met deze evaluatie, uitgevoerd met camerabeelden bij een aantal tramoversteken bij Stadion Galgenwaard en nabijgelegen sportvelden, werd het mogelijk om het verkeersgedrag in het weekend te vergelijken met dat op doordeweekse dagen. Het doel was om te bepalen hoe het verkeersgedrag in het weekend verschilt van doordeweekse dagen en welke impact dit kan hebben op een veilige inzet van de tram in het weekend.

Wat opviel is dat voetgangers snel geneigd zijn over te steken op ongewenste locaties, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Met name als er een tram passeert. Echter kan het inzetten van de tram ook bijdragen aan de verkeersveiligheid, doordat er meer momenten ontstaan voor het kruisende verkeer om over te steken. 

Onderbouwing voor vergunningsaanvraag 

Dit project toonde duidelijk de potentie van openbaar vervoer in steden, vooral tijdens grote evenementen. Openbaar vervoer kan de verkeersbelasting aanzienlijk verminderen, wat de doorstroming in de stad ten goede komt. We hebben beoordeeld dat de inzet van de tram naar Utrecht Science Park in het weekend veilig kan. De provincie Utrecht gaat deze resultaten gebruiken voor de vergunningsaanvraag om de tram in het weekend te laten rijden. 

Opdrachtgever: Provincie Utrecht 
Jaar: 2024