Fietsbeleving verbeteren? Zo doet u dat
Reistijdbeleving speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een fietsroute. Aantrekkelijke routes worden als korter ervaren, waardoor de reistijdbeleving van fietsers, door fietsroutes bewust langs een aangename omgeving te leiden, aanmerkelijk kan worden bekort. Inzetten op veraangenaming van de fietsroutes als strategie, zou dus een aanmerkelijke winst kunnen opleveren in de reistijdbeleving van fietsers en daarmee het gebruik van de fiets kunnen bevorderen.

Aantrekkelijkheid van fietsroutes
Bij het ontwerpen en inrichten van de fietsinfrastructuur is het belangrijk om de aantrekkelijkheid van een fietsroute als volwaardig ontwerpprincipe mee te nemen in het ontwerp en bij de inrichting. Lees meer over de belangrijkste eisen voor een fietsvriendelijke infrastructuur.
Maar fietsbeleving verschilt per type fietser: de gemiddelde fietser bestaat niet. Elke groep heeft andere wensen en eisen. Zorg er als gemeente voor om verschillende typen fietsverbindingen te faciliteren, zodat iedereen zich welkom voelt en met een positief gevoel op de fiets stapt. In het algemeen vinden fietsers een route prettiger als ze door een groene omgeving fietsen en niet gehinderd worden door ander verkeer.
Om meer inzicht te krijgen in de reistijdbeleving van fietsers, en de relatie met de aantrekkelijkheid van een route en het verplaatsingsgedrag, hebben Goudappel, de NS, de ThuisraadRO en de Universiteit van Amsterdam hier in 2018 onderzoek naar gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste fietsers kiezen voor de aantrekkelijkste routes. Reistijden doen er, tot op zekere hoogte, veel minder toe.
Belevingsonderzoek
Hoe ervaren mensen een trein, stadscentrum of stationsgebied? Onze in de praktijk bewezen methode voor belevingsonderzoek levert inzicht en handelingsperspectief op voor verbeteringen.
Ontdek de voordelen
10 factoren die bijdragen aan fietsbeleving
- Aanwezigheid van een groene omgeving zoals weilanden, parken en bossen
- Aanwezigheid van terrassen
- Voorziening specifiek voor de fiets zoals de fietsstraat of een rood fietspad;
- Routes door de buitenwijk van de stad;
- Aanwezigheid van herkenningspunten;
- Geen hoogbouw en industrie;
- Geen scooters;
- Geen tunnels;
- Geen geparkeerde fietsen en auto’s;
- Geen gemengd verkeer.