Duurzame stad

Nederland heeft een grote woningbouwopgave. Tot aan 2030 is de ambitie om 900.000 woningen bij te bouwen. Dat is een flinke uitdaging, maar ook meteen een kans. De verstedelijkingsopgave is hét moment om Nederlandse steden duurzamer, klimaatadaptief, sociaal inclusiever en leefbaarder te maken. Een nieuwe kijk op ons mobiliteitssysteem gaat helpen om de gewenste veranderingen op gang te brengen.

De woningbouwopgave aanpakken: uitbreiden of inbreiden?

De woningbouwopgave is in Nederland vooral in de stad voelbaar. Veel mensen zoeken een woning. En steden (van groot tot klein) proberen hun woningbouw te versnellen. Amsterdam, Almere, Delft, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht zullen naar verwachting in 2040 tot 20% meer inwoners tellen. Ook steden zoals Arnhem, Leeuwarden, Groningen en Deventer groeien snel. 

De grote vraag is hoe steden woningbouw vorm gaan geven. De traditionele manier is uitbreiden: bouwen in het groen, ofwel aan de randen van de stad. Doordat die nieuwe wijken ver van bestaande voorzieningen en vaak dichtbij de snelweg liggen, leidt dat in de praktijk tot een grotere auto-afhankelijkheid en langere mobiliteitsbewegingen. De andere optie is inbreiden. Bestaande stedelijke gebieden transformeren tot gebieden met gemengde functies: woon, werk én voorzieningen liggen op loop- of fietsafstand van elkaar. De autoafhankelijkheid wordt kleiner.

Inbreiden is duurzaam

Steden kiezen steeds vaker voor inbreiding. Verstedelijking via inbreiding geeft immers invulling aan de voornaamste beleidsdoelen van steden: duurzaamheid én sociale inclusiviteit. In de stad hebben bewoners al hun behoeften dichtbij: werk, de supermarkt, onderwijs en meer. Bouwen in steden stimuleert tot minder en kortere ritten. Met alles dichtbij is een wandeling of de fiets de meest vanzelfsprekende optie. Inbreiding zorgt eveneens voor sociale inclusiviteit. Door de nabijheid van werk en voorzieningen kan iedereen (makkelijker) meedoen aan de samenleving. Bovendien zorgt bouwen ín de stad automatisch voor meer draagvlak van bestaande voorzieningen, zoals winkels, horeca en cultuurvoorzieningen.

Duurzame verstedelijking: twee vliegen in één klap

Via inbreiding pak je de wijk aan én voorzie je in de woningbouwopgave. Dat zijn twee vliegen in één klap. Bij bouwen in het groen creëer je meer woningen maar doe je niets met de oude stadswijken, waardoor dubbele investeringen worden gevraagd. Duurzame inbreiding vanuit mobiliteit vraagt wel om een totaal nieuwe – integrale – kijk op mobiliteit. Het tot stand brengen van die mobiliteitstransitie is een aanzienlijke opgave. Het vraagt om aanpassingen in zowel beleidskeuzes en de inrichting van de openbare ruimte, als om gedragsverandering bij bewoners en bezoekers van de stad.

Download het hele whitepaper via onderstaand formulier