Visualisatie nieuw busstation Schiphol Plaza

Het busstation op Schiphol wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De huidige haltes maken plaats voor een nieuw groot busperron met overkapping en drie nieuwe trappen van het busstation naar het treinperron. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met ruimte voor 500 fietsen. De vernieuwing bevordert de bereikbaarheid van Schiphol met het openbaar vervoer. Goudappel adviseerde Schiphol in verschillende fases van dit grootschalige project.

Eén groot perroneiland 

Het busstation bij Schiphol Plaza ziet er straks volkomen anders uit. Het nieuwe busstation wordt één groot perroneiland met overkapping en 20 halteplekken. Ook komen er drie extra opgangen vanuit de treintunnel zodat reizigers rechtstreeks kunnen overstappen tussen de trein en de bus, en er een betere verdeling van reizigers op het perron ontstaat. Goudappel is vanaf het begin van dit project betrokken en leverde de analyses en onderbouwing voor de onderwerpen verkeersveiligheid, gedrag, afwikkeling en betrouwbaarheid met betrekking tot de bussen en het overige verkeer op- en rondom Schiphol Plaza.  

In opdracht van Schiphol heeft Goudappel het herontwerp van Schiphol Plaza een vervolg gegeven. Het ontwerpteam van het schets- en voorlopig ontwerp (SO en VO) met architect BCN, Goudappel, Mijksenaar, InControl, RHDHV, NACO, en DGMR, heeft het ontwerp verder uitgewerkt tot definitief ontwerp (DO). Goudappel heeft daarbij specifieke aandacht besteed aan de verkeersafwikkeling en het openbaar vervoer, en heeft het integrale verkeersbeeld getoetst. Hiervoor zijn twee vernieuwende methoden toegepast die we graag verder toelichten.  

Simuleren van verkeersafwikkeling in ov-hubs met Hub Dynamics

Realistische visualisaties voor inzicht in- en optimalisatie van verkeersstromen rond ov-stations

Meer informatie

Oplossing

ov-hubs simuleren met HubSim

Verkeersafwikkeling van openbaar vervoer met Hub Dynamics 

Om de verkeersafwikkeling te toetsen zijn in het SO en VO separate analyses met Simbus en Vissim uitgevoerd. Met Vissim is de algehele verkeersafwikkeling beschouwd op kruispunten en wegvakken, en is het effect van oversteken op de afwikkeling inzichtelijk gemaakt.  

Met Simbus is gekeken naar de betrouwbaarheid van de busafwikkeling in de vorm van bloktijden en verstoorde ritten voor de bussen. Technisch is het inmiddels ook mogelijk om de Simbus-analyse in Vissim te integreren met Hub Dynamics. Dit is voor het DO ontwerp van het busstation gedaan. Hierdoor ontstaan betere visualisatiemogelijkheden.  

Door de integratie met Simbus rijden de bussen in Vissim conform de dienstregeling en wordt rekening gehouden met in de praktijk gerealiseerde spreiding in aankomst- en halteertijden. Ook de loopstromen van en naar de bus zijn gekoppeld aan de aankomsttijden van de bus, waardoor een realistische verdeling van de voetgangers over de zebrapaden ontstaat. Hub Dynamics biedt visueel inzicht in wat de resultaten betekenen en geeft een gevoel bij het uiteindelijke gebruik. Onderstaande video geeft de mogelijkheden van Hub Dynamics goed weer.  

Toekomstige situatie busstation Schiphol Plaza visueel inzichtelijk gemaakt met Hub Dynamics. (Dit betreft niet de finale versie van het ontwerp.)

Integrale ontwerptoets in 3D met SketchUp 

Om het geheel van maatregelen en aanpassingen rondom het nieuwe busstation inzichtelijk te krijgen, heeft Goudappel een integraal verkeersbeeld opgesteld in SketchUp. Het integrale 3D beeld heeft betrekking op het wegontwerp, de bebording, markering en wayfinding, en was vooral bedoeld om gevoel te krijgen voor de samenhang van de diverse maatregelen. Om tot een zo volledig mogelijk 3D beeld van het gebied rondom het busstation te komen, is gebruik gemaakt van de 2D tekeningen van NACO (bebording & markering), Mijksenaar (wayfindig) en BCN (inrichting busstation en 3D-omgeving). Stakeholders konden onder begeleiding van Goudappel door het ontwerp ‘lopen’ om zo gezamenlijk een integrale verkeerstoets te kunnen uitvoeren. Voor de stakeholders ging het ontwerp zo veel meer leven dan bij 2D tekeningen.  

Bovenaanzicht van de wayfinding voor bussen op het busstation op Schiphol Plaza

Busstation blijft in gebruik tijdens werkzaamheden 

Het busstation blijft tijdens de gehele verbouwing operationeel. Hiervoor worden onder andere tijdelijke bushaltes gerealiseerd. Ook bij deze verbouwingsfases adviseert Goudappel op verkeerskundig vlak. Vanaf 2027 kunnen reizigers gebruik maken van het nieuwe knooppunt. 

Opdrachtgever: Schiphol 
Jaar: 2024-2025