Verkeersonderzoek, parkeeradvies en ontwerp voor RISE Rotterdam
Aan het Hofplein in hartje Rotterdam verrijst de komende jaren een nieuwe blikvanger: RISE. Het project omvat circa 1.500 woningen en 45.000 m² aan voorzieningen, verdeeld over drie woontorens. De hoogste toren van maar liefst 286 meter wordt zelfs de hoogste woontoren van de Benelux. Een grootschalige herontwikkeling van RED Company, midden in een dynamische stedelijke omgeving. Goudappel leverde voor dit project integraal mobiliteitsadvies, waarbij verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid én duurzaamheid centraal stonden.
Mobiliteitsplan voor een verticaal dorp
De schaal en complexiteit van RISE vroegen om een allesomvattend mobiliteitsplan. Het project ligt midden in de stad waardoor de voorzieningen dichtbij zijn. Er is daarom gekozen voor een minimale hoeveelheid autoparkeerplaatsen. Dat creëert kansen voor duurzame mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit. Goudappel bracht de volledige parkeeropgave in beeld, zowel voor (deel)auto’s als voor fietsen. Hierbij is ook gekeken naar stallingsoplossingen: wanneer er minder autoparkeerplaatsen gerealiseerd worden, is er meer behoefte aan comfortabele en veilige fietsenstallingen.
Maatwerk in verkeersgeneratie en verkeersmodellering
Standaard kengetallen voor verkeersgeneratie gaan uit van een standaard hoeveelheid parkeerplaatsen. Omdat we hier het aantal parkeerplaatsen flink hebben teruggeschroefd, zou een berekening van de verkeersgeneratie op basis van kengetallen een forse overschatting geven voor dit project. Immers geldt: hoe minder parkeerplaatsen, hoe minder verkeer. Daarom ontwikkelden we een maatwerkberekening die uitgaat van het werkelijke aantal parkeerplaatsen.
Deze berekening werd vervolgens met een verkeersmodel vertaald naar verkeersstromen per wegvak, zodat duidelijk werd hoe het verkeer zich in de toekomst over de omliggende wegen zal verdelen. Dit gaf niet alleen inzicht in de toekomstige verkeersafwikkeling, maar vormde ook de basis voor het bepalen van de milieueffecten, zoals geluid, luchtkwaliteit en stikstof. Tot slot hebben we de toekomstige verkeersafwikkeling bepaald door de samenhang van alle modaliteiten in het gebied te beschouwen: voetgangers, fietsers, bussen, trams en gemotoriseerd verkeer.
Slimme oplossingen voor stadslogistiek
Een project van deze omvang genereert dagelijks uiteenlopende logistieke bewegingen: van pakketdiensten en verhuizingen tot horecaleveringen. We brachten de verwachte stromen per voertuigtype in kaart. Op basis daarvan adviseerden we over het aantal benodigde laad- en losplekken en hoe deze het beste inpandig opgelost kunnen worden. Denk hierbij aan draaicirkels, hoogteprofielen en het gelijktijdig en onafhankelijk kunnen gebruiken van twee laad- en losplaatsen. Onze aanbevelingen zijn door de architecten verwerkt in het ontwerp van de woontorens.
Aan de slag met duurzame zero-emissie stadslogistiek? Lees hier hoeVan advies tot omgevingsvergunning
Alle resultaten zijn gebundeld in een integraal verkeersonderzoek. Dit maakte onderdeel uit van het bestemmingsplan en de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Inmiddels zijn beide goedgekeurd door de gemeente Rotterdam: een belangrijke mijlpaal voor dit ambitieuze project.
Meerwaarde van onze brede expertise
Goudappel leverde voor RISE dus niet alleen verkeerskundig advies en toetsing aan beleidsregels, maar verzorgde ook de verkeersmodelberekeningen, logistieke analyses en de beoordeling van verkeersveiligheid en bruikbaarheid van het gemaakte ontwerp. Een typisch voorbeeld van hoe onze brede kennis van mobiliteit en integrale benadering bijdragen aan een leefbare, bereikbare en duurzame stad.
Opdrachtgever: RED Company
Jaar: 2022-2025