Simuleren van toekomstig ov-knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid

De gemeente Haarlem ontwikkelt een nieuw ov-knooppunt aan de Schipholweg: Haarlem Nieuw-Zuid. Dit ov-knooppunt wordt één van de drie hoofdlocaties voor openbaar vervoer in de stad en moet de bereikbaarheid verbeteren en verkeersdruk verlagen. Goudappel ondersteunde het ontwerp met simulaties via simulatietool Hub Dynamics, en verkende mogelijkheden om het ontwerp van het busstation te optimaliseren.
Foto © Cyclomedia Technology B.V.
Toetsing van ontwerp met simulatietool Hub Dynamics
De gemeente Haarlem vroeg Goudappel inzichtelijk te maken hoe het knooppunt werkt met twee verschillende toekomstige dienstregelingsconcepten: manieren waarop het Bus Rapid Transit (BRT)-systeem kan worden gestructureerd in samenhang met ander lokaal ov. Hierbij was het van belang te onderzoeken in hoeverre het busstation in beide opties voldoende capaciteit heeft en de haltes goed functioneren. Dit hebben we inzichtelijk gemaakt door middel van simulaties met onze microsimulatietool Hub Dynamics. Daarnaast hebben we met Hub Dynamics de effecten van het busstation op het overige verkeer en vice versa gesimuleerd. Op basis van inzichten opgedaan tijdens de eerste simulaties, zijn de mogelijkheden voor optimalisatie van het ontwerp van het ov-knooppunt verder verkend in een iteratief proces.

Simulatiebeeld van ov-knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid in Hub Dynamics.
Optimalisaties voor functioneren busstation
Uit de simulaties bleek dat het oorspronkelijke ontwerp tot veel verstoringen zou leiden. Zo zou er een probleem bij het halteren op één van de rijbanen ontstaan waarvoor geen haltekom is. Dit zou een blokkade veroorzaken bij vetrekkende bussen vanaf andere perrons. Daarom zijn een tweetal optimalisaties voorgesteld en geanalyseerd, die het ontwerp en daarmee het functioneren van het ov-knooppunt verbeteren:
- Optie 1: een extra haltekom voor één van de perrons
Zorgt voor minder problemen bij het halteren op de rijbaan en voorkomt blokkade van vertrekkende bussen vanaf andere perrons.
- Optie 2: verlengde perrons
Zodat bussen onafhankelijk van elkaar kunnen vertrekken en/of meer reguliere bussen tegelijkertijd kunnen halteren.
Hoewel bovenstaande optimalisaties het functioneren van het ov-knooppunt verbeteren, bleek optie twee in de praktijk nog niet haalbaar vanwege ruimtegebrek in combinatie met de geplande dienstregeling van het busstation. Dit zou leiden tot een te grote belasting van het busstation. Op basis van de uitkomsten van de simulatie is een nieuw ontwerp voor het ov-knooppunt gemaakt. Naar verwachting wordt in 2026 gestart met de bouw van het ov-knooppunt.
Simuleren van verkeersafwikkeling in ov-hubs met Hub Dynamics
Realistische visualisaties voor inzicht in- en optimalisatie van verkeersstromen rond ov-stations
Meer informatie
Opdrachtgever: gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland
Jaar: 2023