Inzicht in de verkeersafwikkeling in ov-hubs met Hub Dynamics
Wat betekent een (grootschalige) aanpassing van een ov-hub of een grote wijziging in de dienstregeling voor de ritafwikkeling van bussen of trams? Wat is de impact van meer ritten, langer materieel of meer reizigers op de verkeersafwikkeling? Met Hub Dynamics maken we de effecten van veranderingen en eventuele knelpunten inzichtelijk. Hub Dynamics simuleert de ritafwikkeling in samenhang met het overige verkeer, en kijkt naar de werkelijke situatie in plaats van naar geplande rijtijden. Dit biedt inzicht én handelingsperspectief.
Wat is Hub Dynamics?
Hub Dynamics (eerder bekend als SimbusPro) is een Vissim-simulatietool die Goudappel heeft ontwikkeld om te kunnen visualiseren wat er in en rond ov-hubs gebeurt. Hub Dynamics levert realistische simulaties die inzicht bieden in bijvoorbeeld bus- of trambewegingen, waarbij rekening wordt gehouden met de overige verkeersstromen rond het station, zoals voetgangers, fietsers en autoverkeer. Afhankelijk van het vraagstuk kan Hub Dynamics echter ook worden ingezet voor analyses waarin andere modaliteiten dan ov-voertuigen centraal worden gesteld.
Hub Dynamics maakt simulaties aan de hand van verschillende databronnen zoals dienstregelingen en afwijkingen hiervan, op basis van data uit het NDOV. Daarnaast gebruiken we databronnen die we bij Goudappel zelf ontwikkelen zoals verkeersmodellen, OmniTRANS Spectrum, het loopstromenmodel en data met betrekking tot verkeerslichten (VRI).
Naast simulaties van de huidige situatie, doet Hub Dynamics ook voorspellingen. We simuleren dan op basis van ontwerpen, data over toekomstige dienstregelingen en vergelijkbare stations, en expertkennis. Hierdoor is het ook mogelijk inzicht te krijgen in toekomstige situaties op ov-hubs.
Waarvoor kan Hub Dynamics ingezet worden?
- Ontwerpen toetsen en vergelijken: Hub Dynamics brengt in kaart welke effecten verschillende ontwerpen voor een nieuwe ov-hub hebben op het functioneren hiervan. Wat is bijvoorbeeld het effect van een andere halte-indeling op een busstation? En wat gebeurt er wanneer extra vervoersdiensten zoals touringcars worden toegevoegd aan een ov-hub? Met Hub Dynamics kunnen ontwerpen getoetst en/of met elkaar vergeleken worden.
- Dienstregelingen vergelijken: Ook het effect van aanpassingen aan de dienstregeling op het functioneren van een ov-hub kunnen met simulaties inzichtelijk gemaakt worden. Zowel vooraf (voorspellend) als achteraf (inzicht in daadwerkelijke effecten).
- Knelpunten inzichtelijk maken: Door de verkeersstromen op een station te simuleren, wordt duidelijk waar het vastloopt en waarom. Welke problemen komen bussen en trams tegen en waardoor worden deze veroorzaakt? Waardoor ontstaan vertragingen? Maar ook, welke problemen leveren bussen en trams op voor andere verkeersstromen?
- Effecten van aanpassing verkeersnetwerk inzichtelijk maken: Wanneer er elders in het verkeersnetwerk iets wijzigt, wat heeft dit dan voor effect op de situatie in de ov-hub?
Hub Dynamics kan voor deze en andere denkbare situaties simulaties maken die (bewegende) beelden, tabellen en grafieken opleveren. Zelfs 3D-simulaties behoren tot de mogelijkheden.
Wat maakt Hub Dynamics zo bijzonder?
- We simuleren op hoog detailniveau waardoor we ook belangrijke elementen als een zebrapad of parkeergarage kunnen meenemen in onze simulaties.
- Hub Dynamics simuleert de werkelijke situatie in plaats van de geplande rijtijden. Afwijkingen van de dienstregeling worden meegenomen om een realistisch beeld te schetsen.
- We simuleren niet alleen de huidige situatie, maar kunnen ook toekomstige situaties simuleren.
- Hub Dynamics houdt rekening met de lengte van materieel, waardoor we het effect kunnen bepalen op de afwikkeling in het busstation als een buslijn met ander materieel gaat rijden, bijvoorbeeld met gelede bussen in plaats van ‘normale’ bussen.
- Hub Dynamics levert mooie visualisaties op: bewegend beeld, ook mogelijk in 3D. Deze helpen bij het verkrijgen van draagvlak onder betrokken stakeholders doordat ze een duidelijk beeld schetsen van de situatie.
- We simuleren niet alleen bus- of tramverkeer maar ook het samenspel met andere modaliteiten. Daarbij beperken we ons niet alleen tot het station zelf, maar nemen we ook de omgeving van het station mee.
- Het dataverzamelingsproces verloopt efficiënt doordat wij gebruik maken van onze eigen, betrouwbare databronnen. Daarnaast kunnen wij specifieke data en kennis van de klant toevoegen.
Van inzicht naar advies voor een efficiënt werkende ov-hub
Wij bieden niet alleen inzicht met Hub Dynamics, maar helpen u ook verder met concreet handelingsperspectief. Daarbij is het van belang dat wij een ov-hub niet als een losstaande identiteit beschouwen, maar als onderdeel van een stad met omliggende infrastructuur en verkeerstromen die elkaar beïnvloeden. Om u van advies te kunnen voorzien zetten we dan ook niet alleen experts in op het gebied van openbaar vervoer en ov-hubs, maar ook ontwerpers en adviseurs met uitgebreide kennis van loopstromen, verkeersveiligheid of verkeersmanagement. Samen zorgen wij ervoor dat uw ov-hub zo efficiënt mogelijk functioneert. Wij helpen u de beschikbare ruimte, tijd en middelen zo optimaal mogelijk in te zetten.