Verkeersmodellering

Verkeersmodellering

Het is de belangrijkste vraag waarmee opdrachtgevers bij ons komen: hoe krijg ik inzicht in de huidige verkeersstromen en welk effect hebben ingrepen op de toekomstige situatie? Typisch vragen die beantwoord kunnen worden met behulp van een strategisch verkeersmodel. Als marktleider in Nederland op het gebied van verkeersmodellering bieden we een breed scala aan mogelijkheden: van traditioneel zwaartekrachtmodel tot state-of-the-art.

Inzicht krijgen in mobiliteit en verkeersstromen

Vragen die bij overheden spelen op het gebied van mobiliteit en verkeer, hebben vaak betrekking op de hoeveelheid verkeer op het wegennet dat ze beheren. Het kan dan gaan over de huidige (meetbare) verkeersintensiteiten, maar het gaat vaak ook over toekomstige situaties. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten op het verkeersaanbod van een te ontwikkelen woningbouwlocatie, een nieuwe rondweg of beleidsmaatregelen om minder autoverkeer in een binnenstad te realiseren? En wat voor invloed hebben deze ontwikkelingen op de bereikbaarheid van belangrijke locaties, de afwikkeling van het verkeer, de geluidsbelasting of op de stikstofdepositie?

De grondslag van deze vragen kan een wettelijk kader hebben, zoals de verplichte verkeers- en milieuonderzoeken voor bestemmingsplannen, de Omgevingswet of het opstellen van EU-geluidskaarten. Maar ook voor het onderbouwen van een toekomstvisie voor een stad, is inzicht in mobiliteit en verkeersstromen nodig. Een verkeersmodel geeft die inzichten.

Kies voor beste balans tussen uitstoot en bereikbaarheid

Baseer uw keuze voor een verkeersmodelvariant op meer dan alleen bereikbaarheid. Met OmniTRANS Emissions krijgt u inzicht in de milieu-effecten van mobiliteit.

Lees meer

Oplossing

OmniTRANS Emissions

Hoe veranderen onze verkeersmodellen?

Christiaan Kwantes vertelt over de invloed van mobiliteitstrends op verkeersmodellen

Van traditionele tot state-of-the-art verkeersmodellen

We beschikken over een gespecialiseerd team gefocust op het ontwikkelen van strategische verkeersmodellen en het toepassen hiervan. Voor het overgrote deel doen we dit met onze eigen OmniTRANS-software. We ontwikkelen verschillende type verkeersmodellen, waarbij de situatie en (toekomstige) vragen van onze opdrachtgevers het meest geschikte type bepalen.

Zo volstaat voor sommige vraagstukken een traditioneel trip-based zwaartekrachtmodel. Steeds vaker is dat echter niet zo. Dat komt door ons veranderende mobiliteitsgedrag. We werken steeds meer thuis, winkelen meer online en concepten als MaaSdeelmobiliteit en de hubs krijgen steeds meer vorm. Traditionele zwaartekrachtmodellen zijn dan niet altijd in staat om de antwoorden te geven waar we naar op zoek zijn.

Toekomstbestendige verkeersmodellering

Modelleren met ritketens op persoonsniveau: gedetailleerd inzicht in de effecten van beleid op specifieke doelgroepen.

Ontdek hoe het werkt

Oplossing

Octavius

Innovatieve verkeersmodellering

In onze zoektocht naar antwoorden richten we ons op innovatie: we werken aan datagedreven verkeersmodellen die ritketens op persoonsniveau modelleren, ook wel microvraagmodellering genoemd. Wij combineren alle traditionele technieken met dit innovatieve vervoersvraagmodel, dat we Octavius noemen.

De ontwikkeling van nieuwe modeltechnieken helpt ons om verkeersstromen beter te verklaren. Tegelijkertijd komen er steeds meer data beschikbaar. Die data geven ons beter inzicht in de huidige situatie én helpen ons bij het steeds verder optimaliseren van het basisjaar in onze verkeersmodellen.

Oplossingen op maat

We bieden oplossingen op maat in de hele breedte van verkeersmodellering. Uw behoeften als opdrachtgever zijn hierbij leidend, maar wat uw vraag ook is – we voorzien u van passend advies.

Ga met ons in gesprek

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen op het gebied van verkeersmodellering? Ga met ons in gesprek.

Neem contact op met George