Integreer logistiek in mobiliteitsbeleid
Ontdek onze 4 tips om de werelden van planologie en goederenvervoer samen te brengen.
Winkels, restaurants en bouwplaatsen bevoorraden, pakketten bezorgen, diensten leveren en afval inzamelen. Logistiek is enorm belangrijk voor de werkgelegenheid en ontplooiingsmogelijkheden in Nederland. Het vormt bovendien een onmisbaar onderdeel van ons mobiliteitssysteem: geschat wordt dat 20% van alle verkeersbewegingen in steden te maken heeft met het leveren van goederen en diensten. Al dat logistieke verkeer heeft impact op de openbare ruimte, die bovendien onder druk staat. De juiste oplossingen vinden kan alleen door logistiek en personenmobiliteit integraal te benaderen. Bij Goudappel helpen we overheden, ontwikkelaars en private partijen daar graag bij.
Lange tijd waren logistiek en personenmobiliteit twee gescheiden werelden met als gevolg dat logistiek vaak onderbelicht bleef in ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid. Onterecht: de twee stromen beïnvloeden elkaar continu: overal waar mensen zijn, zijn logistieke stromen. Kantoren, onderwijsinstellingen, restaurants, winkels en sportscholen moeten bevoorraad worden en consumenten willen producten zoals eten, kleding en meubels kunnen bestellen. Bovendien moet afval ergens weggegooid en opgehaald kunnen worden.
En het aandeel logistieke ritten neemt toe: de Topsector Logistiek voorspelt dat door de inbreiding van steden, bevolkingsgroei en toename van consumentenbehoeften, het aantal gereden logistieke kilometers in steden tot 2035 toeneemt met 19%. Al die bestelbusjes, vrachtwagens en schepen om goederen te vervoeren dragen enorm bij aan de economische positie van Nederland. Er is ook een ‘maar’: al die goederenstromen hebben een directe impact op onze leefomgeving en infrastructuur en beïnvloeden luchtkwaliteit, geluid, trillingen en verkeersveiligheid.
De afgelopen jaren kregen beleidsmedewerkers dan ook steeds meer oog voor de impact van logistiek op onze leefomgeving. Het vinden van oplossingen om de negatieve effecten van logistiek te beperken – zoals luchtvervuiling en CO₂-uitstoot van - en de positieve te versterken, is lastig: de druk op onze openbare ruimte en infrastructuur is groot. En deze wordt door verstedelijking, de energietransitie en de groeiende behoefte aan een gezonde en leefbare leefomgeving, alleen maar groter. Er komen meer woningen bij in stedelijk gebied en we zoeken ruimte voor duurzame(re) mobiliteit, laadvoorzieningen én groen en recreatie.
Dat zorgt voor uitdagingen, ook op het gebied van logistiek:
Met inzicht in kansrijke tank- of laadlocaties voor duurzamere energiebronnen, bijdragen aan beleidsdoelen rond duurzaamheid en economie.
Bekijk wat het oplevertHet vinden van duurzame, veilige en efficiënte oplossingen kan alleen door personenmobiliteit en logistiek integraal te benaderen. Met kennis en ervaring in beiden domeinen, helpen we daar als Goudappel graag bij.
Om effectieve maatregelen te ontwikkelen die bijdragen aan bereikbaarheid, verkeersveiligheid én leefbaarheid, is integraal inzicht in personenmobiliteit en logistiek essentieel. Met onze verkeersmodellen brengen we daarom de verschillende vervoerswijzen in beeld: hoeveel mensen lopen of fietsen ergens, gebruiken het openbaar vervoer of een auto? Met logistieke data en kengetallen geven we ook inzicht in logistiek verkeer. Met onze magnetenmethode brengen we bijvoorbeeld in kaart hoeveel logistiek verkeer er in een gebied is, welke logistieke routes het meest worden gebruikt en welke locaties dit logistieke verkeer aantrekken. Deze inzichten kunnen we bovendien visualiseren in dashboards waardoor ze makkelijker te interpreteren en analyseren zijn.
Ook op regionaal of nationaal niveau geven we integraal inzicht in logistieke stromen en hoe deze zich verhouden tot personenmobiliteit. Om de huidige en toekomstige netwerkcapaciteit en infrastructuur van belangrijke goederencorridors te beoordelen, voeren we bereikbaarheids- en geluidsanalyses uit voor alle modaliteiten met bijvoorbeeld BasGoed (het strategisch goederenmodel van Rijkswaterstaat waar we al jaren aan bijdragen).
Om knelpunten op te lossen of te voorkomen, helpen we u bij het ontwikkelen van integrale en effectieve beleidsmaatregelen. Denk aan beleidskaders voor afval- of bouwlogistiek of beleid voor het verduurzamen van stadslogistiek zoals zero-emissiezones of beleid gericht op het verbeteren van de leefkwaliteit in een gebied (zoals venstertijden of een vrachtcirculatieplan). We helpen ook met het integreren van logistiek in mobiliteitsplannen. Bijvoorbeeld met een Sustainable Urban Logistics Plan (een integraal plan voor logistiek als aanvulling op de Europees verplichte SUMP).
We onderzoeken maatregelen om logistieke hotspots in uw regio te versterken, adviseren welke locaties geschikt zijn voor het clusteren van duurzame energiebronnen en helpen u bij het opstellen van uitvoeringsagenda’s. Ook helpen we u te bepalen welke plek logistiek krijgt in nieuwe gebiedsontwikkelingen. Zo ontwikkelden we de ‘logistieke menukaart’: een tool waarmee we op basis van referentie- en kencijfers en eerdere ervaringen, berekenen hoeveel logistieke ritten u kunt verwachten bij een ontwikkeling en hoeveel logistieke opstelplekken daarvoor nodig zijn.
Logistiek speelt een belangrijke rol in SUMP's: integrale mobiliteitsplannen gericht op duurzame mobiliteit die voldoen aan Europese eisen. Vanaf eind 2027 is een SUMP verplicht voor 26 Nederlandse steden.
Lees meer over SUMPIn onze advisering beschouwen we logistiek altijd in samenhang met personenmobiliteit en vanuit een brede welvaartsperspectief. Met andere woorden: we zoeken naar maatregelen voor mobiliteit en logistiek die niet alleen zorgen voor goede bereikbaarheid en economische vitaliteit maar ook bijdragen aan een gezonde, duurzame en inclusieve leefomgeving. Ter onderbouwing van ons advies, toetsen we het effect van maatregelen met verkeersmodellen en data. Zo gebruiken we OmniTRANS Emissions om inzicht te geven in het effect van beleid op doorstroming, verkeersveiligheid en de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof.
Effectief logistiek beleid opstellen en uitvoeren, vraagt om samenwerking met andere overheden, lokale logistieke stakeholders (zoals transportbedrijven en ondernemers) en bewoners. Dankzij onze ervaring aan meerdere kanten van de tafel, spreken we de verschillende 'talen' van deze partijen. Bij ieder project identificeren we welke stakeholders relevant zijn en hoe we hen kunnen betrekken. Voor complexere projecten beschikken we over procesmanagers die weten wat er nodig is om draagvlak te creëren en projecten tot een succesvol einde te brengen.
Ontdek onze 4 tips om de werelden van planologie en goederenvervoer samen te brengen.
Met inzicht in de effecten, kiezen voor geschikte zero-emissiezones, aansluitend bij uw ruimtelijke en mobiliteitsbeleid.
Naast oplossingen voor overheden, geven we ook projectontwikkelaars en private partijen de benodigde inzichten en adviezen. Denk aan:
Integrale beleidsmaatregelen die bijdragen aan sociale inclusiviteit, gezondheid, kwaliteit van de leefomgeving, economische vitaliteit én duurzaamheid.
Naast mobiliteitshubs wordt ook steeds vaker nagedacht over logistieke hubs. Hoe pak je dat goed aan?
Aan de slag met het verduurzamen van (personen)mobiliteit en logistiek.