Groei van logistiek
Lange tijd waren logistiek en personenmobiliteit twee gescheiden werelden met als gevolg dat logistiek vaak onderbelicht bleef in ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid. Onterecht: de twee stromen beïnvloeden elkaar continu: overal waar mensen zijn, zijn logistieke stromen. Kantoren, onderwijsinstellingen, restaurants, winkels en sportscholen moeten bevoorraad worden en consumenten willen producten zoals eten, kleding en meubels kunnen bestellen. Bovendien moet afval ergens weggegooid en opgehaald kunnen worden.
En het aandeel logistieke ritten neemt toe: de Topsector Logistiek voorspelt dat door de inbreiding van steden, bevolkingsgroei en toename van consumentenbehoeften, het aantal gereden logistieke kilometers in steden tot 2035 toeneemt met 19%. Al die bestelbusjes, vrachtwagens en schepen om goederen te vervoeren dragen enorm bij aan de economische positie van Nederland. Er is ook een ‘maar’: al die goederenstromen hebben een directe impact op onze leefomgeving en infrastructuur en beïnvloeden luchtkwaliteit, geluid, trillingen en verkeersveiligheid.
Logistiek in de openbare ruimte: de uitdagingen
De afgelopen jaren kregen beleidsmedewerkers dan ook steeds meer oog voor de impact van logistiek op onze leefomgeving. Het vinden van oplossingen om de negatieve effecten van logistiek te beperken – zoals luchtvervuiling en CO₂-uitstoot van - en de positieve te versterken, is lastig: de druk op onze openbare ruimte en infrastructuur is groot. En deze wordt door verstedelijking, de energietransitie en de groeiende behoefte aan een gezonde en leefbare leefomgeving, alleen maar groter. Er komen meer woningen bij in stedelijk gebied en we zoeken ruimte voor duurzame(re) mobiliteit, laadvoorzieningen én groen en recreatie.
Dat zorgt voor uitdagingen, ook op het gebied van logistiek: