Mobiliteitshub: zo helpt het bij uw mobiliteitstransitie
Bijdragen aan maatschappelijke doelen zoals sociale inclusiviteit, leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Zo pakt u het goed aan.
De 'hub’ is een trend, net als Mobility-as-a-Service. Veel bestuurders en ambtenaren zien ze als de heilige graal bij het aangaan van de huidige uitdagingen binnen mobiliteit. Dit kunnen ze zijn, maar alleen met een gedegen aanpak.
Goudappel was één van de eerste partijen die concrete invulling gaf aan het containerbegrip ‘mobiliteitshubs’ met een typologie. Met de typologie voor hubs in handen, hebben we intensief samengewerkt aan visies en uitwerkingen van hub-opgaven met verschillende gemeenten en provincies in Nederland, en met enkele steden in het buitenland.
Inhoudelijk is er nu grip op wat hubs bij hoogstedelijke ontwikkeling kunnen betekenen. Nu is het tijd voor een praktische doorvertaling van hubs. Hoe krijgen we een goed opererende mobiliteitsaanbieder bij een hub en welke afspraken maken partijen over de hub ten aanzien van eigenaarschap, beheer, onderhoud en financiering? Goudappel adviseert niet alleen wat betreft mobiliteitsvraagstukken - we hebben ook de juiste experts in huis om u te helpen met bestuursvraagstukken.
Bijdragen aan maatschappelijke doelen zoals sociale inclusiviteit, leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Zo pakt u het goed aan.
Mobiliteit gebruiken in plaats van het bezitten - zo draagt het bij aan maatschappelijke doelen en zo faciliteer je het als overheid.
Een nuchter verhaal over hubs. Lees hier ons paper over de rol van hubs in mobiliteitsbeleid.
Verschillende partijen hebben verschillende belangen bij het inrichten en functioneren van een hub. Lees er hier meer over.
Ontdek hoe u nieuwe vormen van samenwerking en financiering, én gezamenlijke doelstellingen bijdragen aan het succes van hubs.
Vooral in minder dicht verstedelijkte gebieden staat het ov-aanbod onder druk: de exploitatiekosten zijn vaak hoog in verhouding tot de reizigersinkomsten. In veel regio’s wordt de oplossing gezocht in het verlagen van de exploitatiekosten. Dat kan door minder vaak te stoppen en door lijnen ‘recht’ te trekken. Het strekken van lijnen is alleen verantwoord als vanuit de overblijvende haltes (hubs) tegelijkertijd ook een first-last-mile-product wordt aangeboden. Dat kan in de vorm van een hub met aanbod van alternatieve mobiliteit zoals deelauto's en een P+R voor auto en fiets.
Samen zorgen we ervoor dat het ontwikkelen van een knooppunt bijdraagt aan de ambitie op de lange termijn, met aandacht voor alle stakeholders.
Ontdek onze aanpakDeelmobiliteit, hubs en Mobility-as-a-Service worden vaak in één adem genoemd. Alle drie hebben te maken met flexibel reizen, waarbij MaaS de digitale invulling is en hubs en deelmobiliteit de fysieke invulling. Maar deelmobiliteit hoeft niet altijd via een hub georganiseerd te worden.
Nooit een doel op zich maar een krachtig middel voor meerdere maatschappelijke doelen.
Maak van logistiek een integraal onderdeel van (mobiliteits)beleid.
Slimme mobiliteitsoplossingen zijn er volop. Ontdek hoe u ze als beleidsmaker gebruikt.