Rendabele snellaadlocaties realiseren voor zwaar verkeer

Oplossing

Elektrische vrachtwagen opladen

Om ook in de logistieke sector de energietransitie mogelijk te maken, wordt door investeerders gezocht naar geschikte snellaadlocaties voor zwaar verkeer. Een grote investering, die vraagt om onderbouwing. Hoeveel laadbehoefte is er in een gebied? Welke locaties passen daarbij? En hoe realiseer ik een prettige en veilige snellaadlocatie die aansluit bij gemeentelijke eisen? Als mobiliteitsexpert met kennis van zowel logistiek, elektrificatie, beleid en ontwerp helpen we u daar graag bij.

Elektrisch zwaar verkeer

Van de totale uitstoot van broeikasgassen door binnenlands verkeer en vervoer wordt een derde veroorzaakt door vrachtvoertuigen (in 2023 gelijk aan 10,3 megaton CO₂). Om de energietransitie vorm te geven, zetten overheden en marktpartijen naast het verduurzamen van personenmobiliteit dan ook volop in op verduurzaming van (zwaar) logistiek verkeer. Op dit moment betekent dat vooral een overstap op elektrisch rijden. Er is wel een probleem: de huidige laadinfrastructuur is nog niet toereikend om het groeiend aantal elektrische vrachtwagens aan te kunnen. 

Sluitende business case voor snellaadlocaties

Investeerders zoeken naar manieren om het snellaadnetwerk uit te breiden. Een sluitende business case creëren voor snellaadlocaties is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. De beschikbare ruimte in Nederland is schaars en een deel daarvan is nodig voor natuur, wonen en bedrijven. En op plekken waar wel ruimte is, is het maar de vraag hoe groot de snellaadbehoefte is en of een snellaadlocatie past in het bestemmingsplan van een gemeente. Bovendien zijn veel geschikte locaties al in eigendom van andere partijen.

Als investeerder in snellaadlocaties wilt u zekerheid dat uw investering zich op termijn terugverdient. Daar is inzicht voor nodig: 

  • Hoeveel elektrische vrachtwagens rijden er in een bepaald gebied? Wat is hun laadbehoefte?
  • Welke locaties zijn het meest geschikt voor snelladen en hoe sluit ik aan bij de eisen van een gemeente? Is hier voldoende netcapaciteit?
  • Wat is er nodig om een locatie gebruiksvriendelijk en verkeersveilig in te richten?
  • En hoe pak ik de afstemming met andere partijen efficiënt aan?

Om u te helpen bij deze vragen, ontwikkelde Goudappel een vier stappen-aanpak voor het realiseren van rendabele snellaadlocaties. Op basis van marktpotentie brengen we de laadbehoefte in beeld, toetsen we geschikte snellaadlocaties, helpen we u bij het ontwerpen van een veilig en prettig snellaadplein, en verzorgen we de afstemming met gemeente, grondeigenaren en netbeheerder. Zo bent u verzekerd van een onderbouwde investering en een soepel realisatieproces.

Ontdek in 3 stappen wat kansrijke locaties voor Clean Energy Hubs zijn
Voorbeeld dashboard geschikte locaties.png

Een voorbeeldkaart van geschikte locaties gebaseerd op verwachte laadbehoefte

Een rendabele snellaadlocatie realiseren in 4 stappen

  1. Marktpotentie-analyse

    Samen met u bepalen we de uitgangspunten voor onze analyse. Bent u op zoek naar locaties voor snelladen of ook naar locaties voor andere duurzamere energiebronnen, zoals waterstof en biobrandstof? Wilt u een dekkend netwerk creëren of een individuele locatie realiseren? En welke mogelijke locaties heeft u zelf al op het oog? 

    Op basis van deze uitgangspunten brengen we de marktpotentie van locaties in beeld: welke behoefte aan laden of tanken is er in een bepaald gebied? Dat bepalen we met GIS-data en modellen:

    • We gebruiken een adoptie- en spreidingsmodel (het LMS (Landelijk Model Systeem) en onze magnetenmethode) om te bepalen hoeveel voertuigen elektrisch rijden (of op andere duurzame energiebronnen), waar ze precies rijden en vertalen dat naar de huidige snellaadbehoefte.
    • Met een selected link-analyse brengen we vervolgens de belangrijkste logistieke corridors en de verwachte snellaadbehoefte voor de komende jaren in beeld.
    • Bent u geïnteresseerd in het creëren van een dekkend netwerk voor laden en/of tanken? Dan nemen we ook lange-afstandstransport mee in onze analyse door start- en eindlocaties van voertuigen en hun rustplaatsen toe te voegen.

    De marktpotentie per corridor presenteren we aan u met duidelijke kaartbeelden in een interactief dashboard of online applicatie zoals OmniTRANS Analytics. We helpen u bij de interpretatie: welke locaties hebben de meeste marktpotentie? En met welke factoren moet u rekening houden? We adviseren u over gemeentelijk beleid, bestemmings- en omgevingsplannen om rekening mee te houden en subsidieregelingen. 

  2. Toetsen van locaties

    Met een GEO-data-analyse toetsen we welke locaties geschikt zijn voor het inrichten van een snellaadplein, zoals afritten bij snelwegen en bedrijventerreinen. 

    We toetsen en prioriteren locaties op: 

    • Afstand tot doorgaande routes en corridors: welke belangrijke goederencorridors bevinden zich in de omgeving? Hoeveel elektrische vrachtvoertuigen passeren hier? En vraagt een locatie om omrijdbewegingen?
    • Verwachte laadbehoefte in de omgeving: welke vervoersstromen bevinden zich in de omgeving? Welke laadbehoefte levert dat op? Voor snellaadlocaties op een bedrijventerrein is een andere potentie te verwachten dan voor losstaande locaties of locaties aan de randen van steden.
    • Positie ten opzichte van bestaande (laad)voorzieningen: welke laadvoorzieningen zijn er al in de omgeving? Op welke momenten worden deze gebruikt? Relevante vragen wanneer u een dekkend netwerk wilt realiseren.
    • Grondeigendom: wie bezit de potentiële locatie op dit moment? Worden er door deze partij eisen gesteld aan de locatie?
    • Planologische eisen en richtlijnen: zijn er ruimtelijke eisen en (inter)nationale wetgeving waar we rekening mee moeten houden? Zoals de Europese AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) die voorschrijft wat het minimumaantal laad- en tanklocaties in een bepaald gebied moet zijn.
    • Afstand tot het elektriciteitsnet: wat is er nodig om aan te sluiten op bestaande netwerken? Extra aansluitingen kunnen kostbaar zijn, en zijn op korte termijn niet altijd haalbaar.
    • Beschikbaarheid netcapaciteit: is er netcapaciteit beschikbaar op het landelijke en lokale net? En zijn er kansen om onbenutte contractcapaciteiten te benutten?

    Naast het dashboard met de verwachte laadbehoefte per corridor, krijgt u in deze stap ook inzicht in de meest kansrijke locaties voor het realiseren van een winstgevende laadvoorziening. 

  3. Ontwerp van een gebruiksvriendelijke locatie

    Na de keuze voor een bepaalde locatie, helpen we u ook bij het ontwerp hiervan. We vertalen de laad- en tankbehoefte naar een passend ontwerp dat voldoet aan de eisen van eigenaar en gemeente, en aansluit bij de wensen van gebruikers. We toetsen en optimaliseren het ontwerp op twee aspecten: 

    Het terrein zelf:

    • Een passende omvang: hoeveel m² hebben we nodig voor het gevraagde vermogen en hoe passen we de laadinfrastructuur in op locatie?
    • Een efficiënt en prettig ontwerp: hoe richten we locaties zo in dat ze in de praktijk werken? Hoeveel omvormers zijn er nodig en hoe richten we de beveiliging in? Hoe kunnen we de locatie prettig en verkeersveilig maken voor gebruikers? Is er genoeg ruimte voor zwaar verkeer om te draaien?
    • Duurzame inrichting: kunnen we toekomstbestendige materialen gebruiken? 


    De ruimte buiten het terrein:

    • Aansluiting op de openbare weg: kunnen gebruikers vanaf de locatie makkelijk de weg opkomen? Hoe zien de zichtlijnen eruit?
    • Eisen van de gemeente en/of Rijkswaterstaat: voldoet het ontwerp aan de verkeersveiligheidsrichtlijnen en past het bij het bestemmingsplan, veiligheids-, milieu- of inrichtingseisen van de gekozen locatie?


    We gebruiken hiervoor simulatiesoftware zoals CurSim. Door ontwerpen op deze manier te visualiseren, wordt het toetsen en optimaliseren eenvoudiger en voorkomt u onveilige situaties in de praktijk of dure aanpassingen achteraf. 

  4. Project- of procesbegeleiding bij realisatie

    Ook bij de daadwerkelijke realisatie van een snellaadlocatie helpen we u graag. Afhankelijk van uw vraag, nemen wij hierbij de rol aan van inhoudelijk adviseur en/of projectleider. Zo kunnen we:

    • Inzicht geven in de effecten van een nieuwe snellaadlocatie op de omgeving (verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en milieueffecten) met onze verkeersmodellen, vaak verplicht voor de vergunning bij de gemeente.
    • Helpen om het plan en ontwerp aan te passen op veranderende gemeentelijke eisen
    • De afstemming met gemeente, grondeigenaren en netbeheerders verzorgen
Rijcurvesimulatie

Voorbeeld van een rijcurvesimulatie waarmee we beoordelen of er voldoende rij- en draairuimte is voor zwaar verkeer

Waarom Goudappel u goed kan adviseren over snellaadlocaties

  • We zoeken altijd naar integrale oplossingen die verkeerstechnisch op orde zijn, en tegelijkertijd veilig én gebruiksvriendelijk zijn. Hiervoor gebruiken we niet alleen onze mobiliteitsexpertise maar ook de ervaring die we opdeden in andere domeinen. Zo weten we dankzij onze betrokkenheid bij buitenreclameonderzoek hoe we de marktwaarde van locaties kunnen bepalen op basis van het aantal mensen en verplaatsingen.
  • We beschikken over brede kennis van mobiliteit en gerelateerde domeinen. Bij ons werken experts op het gebied van logistiek, elektrificatie, ontwerp, verkeersveiligheid én verkeersafwikkeling. Zo weten we wat er beleidsmatig nodig is voor snellaadlocaties, maken we de effecten op doorstroming en leefomgeving inzichtelijk, en helpen we met het verkeersveilig ontwerpen van een locatie.
  • We spreken de taal van verschillende partijen. De afgelopen jaren werkten we voor 90% van de Nederlandse gemeenten en provincies. Daarnaast werken we voor de Topsector Logistiek, het bedrijfsleven, netbeheerders en ontwikkelaars. Dankzij die ervaring op verschillende schaalniveaus van zowel de elektrische vervoer- als gemeentelijke wereld weten we wat er nodig is om stakeholders samen te brengen en projecten tot een succesvol einde te brengen.
  • Jaarlijks investeren we minstens 5% van onze omzet in innovatie. Daarmee ontwikkelen we slimme databronnen en software-oplossingen om betrouwbare data te ontsluiten, analyseren en presenteren, ter ondersteuning van onze adviezen.
  • Als onderdeel van een breed netwerk van kennis- en samenwerkingspartners, schakelen we flexibel specialisten in voor aanvullende vragen over engineering of bewaking. 

Ook een rendabele snellaadlocatie realiseren?

We helpen u graag met het creëren van een sluitende business case en succesvolle realisatie. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Neem contact op met Gijs