Verkeerskundig ontwerp Mobiliteitshub XL Papendorp Utrecht
Utrecht werkt hard aan een ambitieuze mobiliteitstransitie, ook rondom ruimtelijke ontwikkeling. Om bewoners van nieuwe autoluwe wijken in Utrecht een alternatief te bieden voor het gebruiken en parkeren van auto’s in eigen wijk, kiest de gemeente voor mobiliteitshubs aan de rand van wijken. Gebruikers stappen hier over op deelmobiliteit, ov en fiets en maken gebruik van andere voorzieningen zoals winkels en pakketbezorging. Na onze betrokkenheid bij de mobiliteitsstrategie van Utrecht (waarin de keuze voor hubs werd gemaakt), werkt Goudappel nu mee aan het concreet ontwerpen van zo’n hub: de Mobiliteitshub XL in Papendorp.
Vraagbeïnvloeding: de rol van mobiliteitshubs
Utrecht groeit hard: naar verwachting telt de stad in 2040 meer dan 470.000 inwoners. De gemeente kiest ervoor deze groei op te vangen in bestaand stedelijk gebied. Daarom worden er duizenden woningen gebouwd in nieuwe wijken zoals Merwede, Papendorp en Groenewoud die ruimte bieden aan respectievelijk 6.000, 2.000 en 1.500 nieuwe woningen. In Papendorp komt bovendien plek voor 75.000 m² aan kantoren, 7.000 m² aan bedrijvenruimte en 4.500 m² aan voorzieningen. Al die nieuwe woningen en voorzieningen moeten goed bereikbaar zijn voor bewoners en andere gebruikers. Door beperkte ruimte en de wens om landschap te behouden zijn hierbij stevige keuzes nodig.
Daarom zet Utrecht in hun regionale mobiliteitsstrategie en stedelijk mobiliteitsplan (visies waar Goudappel jarenlang aan meewerkte) in op vraagbeïnvloeding rondom parkeerbeleid en het verbeteren van multimodale netwerken. Ook in de mobiliteitsstrategieën voor nieuwe autoluwe wijken zoals de Merwedekanaalzone die we samen ontwikkelden, kiest de gemeente voor lage parkeernormen en parkeren-op-afstand. Belangrijke voorwaarde voor deze maatregelen is het bieden van goede alternatieven voor het gebruiken en parkeren van auto in eigen wijk. Daarom ontwikkelt Utrecht mobiliteitshubs aan de rand van wijken, waar mensen hun (deel)auto kunnen parkeren en kunnen overstappen op ov of fiets. Ook kunnen gebruikers hier boodschappen doen en pakketten ophalen.
De vier principes uit de mobiliteitsstrategie van Utrecht: hubs spelen een belangrijke rol in principe 3 en 4
Mobiliteitshub XL Papendorp
Een van de te ontwikkelen mobiliteitshubs, is de Mobiliteitshub XL in Papendorp, die plek moet bieden aan minimaal 2.000 auto's, deelauto's en -fietsen. Deze hub is bedoeld voor mensen die in Papendorp wonen, werken of doorreizen naar het centrum. Ook bewoners van Groenewoud, Beurskwartier en de Merwedekanaalzone kunnen gebruiken maken van de hub. In de hub komt veel ruimte voor groen (zowel op het dak van de hub als op stoepen en aan wanden). Op het dak liggen ook zonnepanelen, die van de hub een energieneutraal gebouw maken en dankzij geplande laadvoorzieningen vormt de hub ook een 'buurtbatterij'.
Verkeerskundig ontwerp van de hub
Het ontwerpen en realiseren van de Mobiliteitshub XL in Papendorp is een groot project met veel betrokkenen. Namens architect Cepezed is Goudappel verantwoordelijk voor de verkeersafwikkeling en het verkeerskundig ontwerp van de hub. Andere betrokken partijen zijn Galjema, Kamphuis Scheufeli, Peutz en Pieters bouwtechniek.
Het door ons gemaakte verkeerskundig ontwerp van de Mobiliteitshub XL
Flexibiliteit
In het verkeerskundig ontwerp focussen we op flexibiliteit: de grootte van het parkeergedeelte wordt aanpasbaar. In een ander deel van de hub komt ruimte voor ontmoeten, werken, boodschappen doen en sporten. De precieze inrichting en gebruik hiervan wordt samen met bewoners bepaald. Aan ons de taak om te zorgen dat de hub verkeersveilig is voor de verschillende typen gebruikers.
Dynamische simulatie
Om vooraf te kunnen zien of het door ons gemaakte ontwerp in de praktijk tot het gewenste resultaat leidt - veilige verkeersafwikkeling - gebruiken we dynamische simulaties.
De verkeersafwikkeling in de Mobiliteitshub XL gesimuleerd
Bijzonder project
Het ontwerp van de Mobiliteitshub XL in Papendorp is voor Goudappel een bijzonder project, omdat we hiermee de beleidskeuze voor hubs uit de mobiliteitsvisies van de gemeente (plannen waar wij jarenlang aan meewerkten) werkelijkheid zien worden in de praktijk. Daarnaast zijn hubs op deze schaal in Nederland nog relatief nieuw: alleen de geplande Smart Mobility Hub in Amsterdam is even groot.
Op dit moment werken we aan het afronden van het ontwerp. De bouw van de Mobiliteitshub XL staat gepland voor 2025.
Opdrachtgever: Cepezed
Jaar: 2024-heden