Risicoanalyse buitengebied Noordoostpolder

Risicoanalyse buitengebied Noordoostpolder

Uitgestrekte polderwegen, kaarsrecht en uitnodigend om het gas in te trappen. Prachtig om doorheen te rijden, maar ook risicovol: de kans op ernstige ongelukken is hier groot. De gemeente Noordoostpolder wil deze wegen veiliger maken, maar met zo’n groot netwerk is het onmogelijk om overal tegelijk aan de slag te gaan. Daarom werd Goudappel de vraag gesteld “hoe zet je het beschikbare budget zo slim mogelijk in voor een zo groot mogelijk positief effect op de verkeersveiligheid?”

Zo brachten we verkeersveiligheidsrisico’s in het buitengebied in kaart

Samen met de gemeente hebben we het buitengebied grondig geanalyseerd. Daarbij keken we niet alleen naar de plekken waar ongelukken zijn gebeurd, maar vooral naar de onderliggende risico’s. Om dat goed te kunnen doen, hebben we verschillende databronnen gekoppeld:

  • BRON (Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland), de landelijke database met alle geregistreerde verkeersongevallen;
  • Verkeersintensiteiten van auto en fiets uit het verkeersmodel van Noordoostpolder en uit onze eigen databron het Mobiliteitsspectrum;
  • Wegkenmerken uit het Nationaal Wegenbestand (NWb).

Door die gegevens samen te brengen ontstaat een rijker beeld dan wanneer je alleen het aantal ongevallen bij elkaar optelt. We maken niet alleen zichtbaar waar het nú al misgaat, maar ook waar het in de toekomst mis kán gaan. Denk aan smalle wegen met veel verkeer, bomen vlak langs de rijbaan of kruispunten met erfaansluitingen. Voor de gemeente levert dit een duidelijke prioriteitenlijst op: welke wegen verdienen als eerste aandacht en waar kan onderhoud slim gecombineerd worden met verbeteringen voor de verkeersveiligheid.

Nieuwe inzichten door slimme koppelingen

Het project bood de kans om databronnen op een nieuwe manier te combineren. Het resultaat is een methode die nu ook in andere gemeenten en provincies inzetbaar is. Daarmee krijgen opdrachtgevers een instrument in handen dat niet alleen terugkijkt naar het verleden, maar juist vooruitblikt.

Het voordeel voor de gemeente Noordoostpolder is duidelijk: ze beschikt nu over een onderbouwde risicoanalyse die aansluit bij de landelijke trend van risicogestuurd werken. Bovendien helpt dit bij het aanvragen van subsidie via het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid (Investeringsimpuls Verkeersveiligheid), dat gemeenten ondersteunt die hun risico’s systematisch in kaart brengen en daar maatregelen aan koppelen.

Van analyse naar actie

De analyse bevestigde veel van de punten die de gemeente zelf al had gesignaleerd, maar bracht ook nieuwe risicolocaties aan het licht. Dat maakt de uitkomst herkenbaar én verrassend. Op basis hiervan kan Noordoostpolder een uitvoeringsprogramma opstellen waarin onderhoudsplanning, kosten en verkeersveiligheid samenkomen.

De inzichten worden bovendien ingezet voor de prioritering van maatregelen vanuit het Mobiliteitsplan 2030 van de gemeente. Daarmee groeit dit project uit tot meer dan een losstaand onderzoek: het vormt een bouwsteen voor toekomstig verkeersveiligheidsbeleid.

“Dankzij de risicoanalyse weten we waar we als eerst maatregelen moeten nemen en hoe we dat slim kunnen koppelen aan ons onderhoud en de subsidies voor de verkeersveiligheid. Tegelijkertijd krijgen we inzicht in de risico’s voor de toekomst, waardoor we een stevige basis hebben voor ons verkeersveiligheidsbeleid.”

Gemeente Noordoostpolder

Jaar: voorjaar 2025
Opdrachtgever: Gemeente Noordoostpolder