MensLAB: mensgericht mobiliteitsbeleid

Mensen schaken op een terras in de zon

De mobiliteit van morgen vraagt om meer dan cijfers en modellen – ze vraagt om begrip voor de mens achter de data. In MensLAB verkennen we hoe gedrag, beleving en beleid elkaar versterken. We brengen verkeerskunde, psychologie en participatie samen om mobiliteit écht mensgericht vorm te geven. Met overheden en partners ontwikkelen we oplossingen die rechtvaardig, gedragen en toekomstbestendig zijn.

Een veranderende wereld vraagt om mensgericht beleid  

Mobiliteit raakt steeds meer verweven met thema’s als sociale ongelijkheid, woningbouw, gezondheid en duurzaamheid. Tegelijk neemt de druk op de ruimte toe, groeit de behoefte aan gedragsverandering en moeten we keuzes maken over systemen die nog volop in ontwikkeling zijn. Beleidsmakers staan dan ook voor ingewikkelde beslissingen en hebben daarnaast te maken met tijdsdruk en beperkte voorspelbaarheid van de effecten van hun beleid. Terwijl er een groeiende behoefte is aan beleid dat niet alleen efficiënt, maar ook rechtvaardig, gedragen en toekomstbestendig is. In die context is er behoefte aan: 

  • Gedragskennis die verder kijkt dan de gemiddelde reiziger en aan methodes die helpen om mobiliteit te begrijpen vanuit het dagelijks leven.
  • Inclusieve participatie waarin de juiste stemmen op de juiste momenten in het proces een plek krijgen, zodat u werkt vanuit de juiste inzichten en er draagvlak ontstaat.
  • Beleid waarin mensen worden meegenomen in de verandering zodat u ze onderweg niet kwijt raakt. 

MensLAB is voor Goudappel dé manier om op die behoefte in te spelen. Het is een plek waar kennis uit verkeerskunde, sociale psychologie, participatie en ontwerp samenkomt. En waar we samen met opdrachtgevers en partners onderzoeken hoe mobiliteit écht vanuit de mens vorm kan krijgen.

Achter elk datapunt zit een mens 

In de mobiliteitssector spreken we vaak over verkeersstromen, modal split of piekbelastingen. We voeren analyses uit, modelleren scenario’s en rekenen aan knelpunten. We zien lijnen, cijfers en patronen. Maar achter elk datapunt zit een mens. Iemand met een bestemming, een reden om te reizen, een beperking, een gewoonte of een verlangen. Juist die verhalen verdwijnen vaak uit beeld. Modellen registreren dat iemand met de auto naar het werk gaat, maar niet dat die keuze voortkomt uit angst om ’s avonds in het donker te fietsen. Een gemiddelde reistijd zegt niets over de stress van een gemiste aansluiting of het ongemak van afhankelijk zijn van anderen. 

Systeemverandering vraagt om gedragsverandering 

Zeker nu oude systemen knellen en nieuwe zich nog moeten bewijzen, is het menselijke perspectief essentieel. Veranderen van systemen vraagt om veranderen van gedrag. En gedrag verandert u niet met alleen cijfers. Daarvoor moet u begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. Hoe ze keuzes maken. Wat ze nodig hebben om anders te durven denken, reizen, leven. Het verhaal van de mens achter de data is dus geen bijzaak, maar de sleutel. Het maakt zichtbaar wat beleid niet ziet, legt drempels bloot en geeft richting aan oplossingen die écht werken. Het verbindt systemen met mensen.  

Krijg grip op toekomstvisie met systeemdenken

Krijg inzicht in een gewenste toekomst en transitiepaden met onze aanpak op basis van systeemdenken.

Lees meer over systeemdenken

Oplossing

Systeemdenken.png

Gedrag en mobiliteit komen samen in MensLAB 

MensLAB is een onderzoeks- en ontwikkelomgeving binnen Goudappel. Een proefruimte waar we experimenteren met nieuwe methoden. Waar we gedragsinzichten en leefwerelden verkennen. Waar we instrumenten ontwikkelen die recht doen aan verschillen tussen mensen. We combineren verkeersmodellen met kwalitatieve onderzoeksmethoden. We maken doelgroepanalyses tastbaar met persona’s. We ontwerpen inclusieve participatieprocessen waarin we luisteren naar (kwetsbare) doelgroepen, om zo met de juiste inzichten beleid te maken. En we verkennen de toekomst aan de hand van scenario’s die richting geven aan keuzes zonder alles dicht te timmeren.  

Een manier van werken die meebeweegt met complexiteit  

MensLAB werkt onderzoekend, samen en stap voor stap. We nemen onzekerheid serieus en maken die bespreekbaar. We werken in co-creatie met overheden, kennispartners en maatschappelijke organisaties. We hebben (nog) niet alle antwoorden, maar we weten wel dat dit belangrijk is.  Daarom investeren we vanuit Goudappel zelf, met een eigen onderzoeksagenda en innovatiebudget. Omdat we geloven dat mensgericht beleid essentieel is voor duurzame mobiliteit en rechtvaardige keuzes.  

Wat MensLAB concreet oplevert:

  • Inzicht in gedrag: onderzoek naar motieven, barrières en keuzes van mensen
  • Doelgroepen in beeld. Kwalitatieve verdieping met persona’s, kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen sociale klasse en mobiliteit
  • Participatievormen: creatieve en toegankelijke manieren om mensen te betrekken
  • Toekomstverkenningen: scenariodenken en systeemanalyse
  • Procesontwerp: begeleiding bij dialoog, besluitvorming en draagvlak

 MensLAB is van waarde bij:  

  • Het uitvoeren van kwalitatief onderzoek bij vervoersarmoede of doelgroepbereik
  • Het ontwerpen van participatieprocessen bij gebiedsontwikkeling of beleidsverkenning
  • Het opstellen van mobiliteitsvisies met aandacht voor gedrag en inclusie
  • Het ontwikkelen van scenario’s voor beleidskeuzes in een onzekere toekomst  

Samen leren en vernieuwen in de praktijk  

MensLAB is in ontwikkeling, net als het beleid waar wij aan bijdragen. Wij hebben geen vast format, maar wél de overtuiging dat het anders moet én kan. Werkt u bij een gemeente, provincie of ministerie en zoekt u manieren om gedrag(sverandering) écht te begrijpen? Heeft u behoefte aan vormen van participatie die echt wat opleveren voor alle doelgroepen? Of bent u op zoek naar inzicht in verschillende scenario’s om met vertrouwen keuzes te maken in een onzekere toekomst? Doe dan mee met MensLAB. Onderzoek, ontwerp en leer met ons mee.  

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

We vertellen u graag wat MensLAB kan betekenen voor het realiseren van mensgericht mobiliteitsbeleid.