Modelleren van deelsystemen en hubs

Deelmobiliteit en hubs krijgen beleidsmatig veel aandacht als oplossing voor mobiliteits- en leefbaarheidsproblemen in vooral stedelijke gebieden. Maar het vooraf kwantificeren van de effecten van deelmobiliteit en hubs is lastig. Traditionele verkeersmodellen kunnen deze innovatieve concepten niet goed verwerken omdat ze geen rekening houden met individueel gedrag en niet de volledige ritketens van personen meenemen. Om betrouwbare en bruikbare berekeningen te maken, is het nodig dat verkeersmodellen ook nieuwe mobiliteitsconcepten zoals deelmobiliteit kunnen meenemen. Met Octavius - onze unieke microvraagmodelleringstechniek waarmee we modelleren op persoonsniveau – zijn we hierop voorbereid.

Octavius deelmobiliteit

Ook nieuwe mobiliteitsconcepten modelleren 

Verkeersmodellen zijn de belangrijkste hulpmiddelen voor het doorrekenen en duiden van mobiliteitsbeleid. Om ervoor te zorgen dat verkeersmodellen toekomstbestendig zijn, ontwikkelden we Octavius. Met deze unieke microvraagmodelleringstechniek modelleren we op persoonsniveau. We rekenen met compleet dagelijkse verplaatsingsgedrag (ritketens) in plaats van met losse ritten. Zo krijgt u een beter beeld van de verschillen in mobiliteitsgedrag tussen groepen mensen. Ook kunnen we op termijn nieuwe mobiliteitsconcepten zoals deelmobiliteit en mobiliteitshubs meenemen in de modelberekeningen, waardoor u een goed inzicht krijgt in de effecten van deze concepten op het mobiliteitsgedrag van verschillende groepen.  

Voorbeeldtoepassing in Almere 

We illustreren dit graag met een case study met het nieuwe verkeersmodel van de gemeente Almere. Hiervoor ontwikkelden we een module die iedere combinatie van vervoersmiddelen kan modelleren. We kozen voor de combinatie van ov en ov-fiets waarbij we het station als mobiliteitshub zien. Randvoorwaarde: de ov-fiets moet op hetzelfde station ingeleverd worden. Aangezien het model de gehele activiteitenketen van een individu modelleert, is deze randvoorwaarde mee te nemen in de berekeningen.  

De uitkomsten van deze case study geven verwachtingsvolle resultaten. Zo zien we meer ov-gebruik naar gebieden op relatief grote afstand van haltes, maar wel binnen fietsafstand van de hub. Een verdere uitwerking waarbij het maximum aantal beschikbare fietsen als extra randvoorwaarde is meegenomen, bleek ook goed toepasbaar.  

Zo kunnen we inzichtelijk maken welk effect de uitbreiding van het aantal ov-fietsen op een station heeft. Een andere mogelijke toepassing is om reizen via een P+R te modelleren waarin de aantrekkelijkheid van de P+R-locatie, de autoreis naar de P+R en de reis met het ov expliciet worden meegewogen.   

Hubs en deelmobiliteit modelleren met Octavius

Visualisatie van het aantal ritten met combinatie ov en ov-fiets

Impact op het gehele netwerk schatten  

De modulaire opzet vergroot de toekomstbestendigheid van het verkeersmodel van Almere (en andere verkeersmodellen gemaakt met Octavius). Doordat nieuwe concepten toegevoegd kunnen worden, is het straks mogelijk om de effecten van nieuwe mobiliteitshubs of nieuwe vormen van deelmobiliteit in te schatten op het gehele netwerk. Het wordt hiermee eenvoudiger om te onderzoeken in welke bevolkingssegmenten, in welke gebieden, maar ook met welke motieven deelmobiliteit relatief meer gebruikt wordt. 

Meer data nodig 

Hoewel de techniek er nu klaar voor is, is er meer data nodig om deelmobiliteit en mobiliteitshubs goed te kunnen modelleren. We verwachten dat deze de komende jaren steeds meer beschikbaar komt. Tot die tijd vormt deze module een basis voor het doorrekenen van scenario’s met deelmobiliteit voor indicatieve uitkomsten. Voor het doen van gevoeligheidsanalyses is dat echter een welkome aanvulling op de gereedschapskist van beleidsmakers. 

Toekomstbestendige verkeersmodellering

Modelleren op persoonsniveau: krijg gedetailleerd inzicht in de effecten van beleid op specifieke doelgroepen.

Ontdek hoe het werkt

Oplossing

Octavius

Toekomstbestendige verkeersmodellering door modulaire opzet 

In onze verkeersmodellering kiezen we voor een modulaire werkwijze: voor verschillende (model-)onderdelen gebruiken we verschillende modules. Zo kunnen we innovatieve modeltechnieken in ieder verkeersmodel pluggen, zonder dat voor iedere toevoeging ingrijpende en kostbare aanpassingen nodig zijn.

Ga met ons in gesprek

We vertellen graag hoe het modelleren van deelmobiliteit en hubs u als beleidsmaker betrouwbare beslisinformatie oplevert.

Neem contact op met Bastiaan