Goudappel gaat samenwerking aan met ontwikkelaar slimme pakketkluizen EVAnet

2 september 2019

EVAnet en Goudappel Coffeng, adviseurs mobiliteit, hebben recent een samenwerkingsovereenkomst getekend. EVAnet wil een universeel netwerk bouwen van nanohubs (slimme pakketkluizen) voor de duurzame bezorging van pakketten en boodschappen voor de last mile. De focus ligt hierbij op OV-locaties. Goudappel Coffeng is daarvoor de geschikte partner omdat het vooraf via een quickscan en onderliggende data de kansrijke ontwikkellocaties voor nanohubs in beeld brengt voor gemeenten en provincies.

Terwijl e-commerce blijft groeien is de huidige bezorging aan de deur niet toekomstbestendig. Verder zorgen bestelbussen vaak voor overlast, CO2-uitstoot en fijnstof in woonwijken en stadscentra. Afhaalpunten zijn meestal niet op loopafstand van je huis, mede veroorzaakt doordat elke pakketvervoerder met een ander afhaalpunt werkt. Mede-initiatiefnemer van EVAnet, Mick Walvisch: “Personenmobiliteit en (pakketten)logistiek zijn nu nog gescheiden werelden, maar ze gebruiken dezelfde infrastructuur. Dat willen wij slim combineren. In sommige landen – zoals in Duitsland en Noorwegen - is levering in een slimme pakketkluis al heel gewoon, Nederland loopt op dit gebied nog wat achter. Wij gaan daar verandering in brengen.” OV-locaties zullen de komende jaren worden getransformeerd naar mobility hubs. Naast deelmobiliteit maken extra services zoals slimme pakketkluizen en schone openbare toiletten de hubs extra aantrekkelijk. EVAnet werkt dan ook met partners zoals Sanitronics die zelfreinigende toiletten en pakketkluizen kunnen integreren in één hub.

Consument bepaalt zélf waar en wanneer
Het is de bedoeling dat je standaardpakketten zelf ophaalt bij een slimme (gekoelde) pakketkluis, op loopafstand van huis of op een logische plaats waar je vaak langskomt, zoals een bushalte, P+R-locatie of op je werk. Via het platform Izipack worden webshops eenvoudig gekoppeld aan lokale netwerken waarbij de consument met de app zelf bepaalt waar en wanneer iets wordt bezorgd. Izipack is voor de consument ‘de virtuele voordeur’ en dus voor (online) retailers van groot belang. Bij het afrekenen van de bestelling in de webshop maak je nog geen keuze waar je het pakketje wilt ontvangen maar alle bestellingen worden eerst bezorgd bij een lokale hub. Daarna bepaal je zélf of het direct in een slimme pakketkluis wordt geleverd, of gebundeld op een avond naar eigen keuze thuis geleverd wordt. Je kan op het laatste moment verse boodschappen in een gekoelde kluis laten leveren door je favoriete lokale winkel. Mick Walvisch: “Zo hoef je niet met 10 netwerken en busjes de wijk in, maar kun je volstaan met één lokale hubpartij die standaardpakketten en boodschappen in een slimme (gekoelde) pakketkluis stopt.”En wat als je niet voor elk pakket naar de nanohub wilt gaan? “Wij bieden ook de premium service aan om alle bestellingen van één week te bundelen en op een avond naar keuze te laten bezorgen met een vrachtfiets of een LEV (light electric vehicle) vanaf een lokale hub.”

Slimme combinatie personenmobiliteit en goederenlogistiek
Directeur Jos van Kleef van Goudappel Coffeng is enthousiast over dit initiatief. “Op deze wijze wordt personenmobiliteit gecombineerd met goederenlogistiek en wordt de schaarse publieke ruimte beter benut. Wij kunnen hier met onze expertise op het gebied van data en mobiliteit ook onze bijdrage aan leveren. Ik vind dat dit initiatief door veel gemeenten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, mag worden omarmd.” 

EVAnet is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een landelijk dekkend netwerk van slimme pakketkluizen in combinatie met de logistiek vanuit lokale hubpartijen. Circa 60 tot 70% van de bestelbussen kan uit de woonwijk verdwijnen als 70% van de pakketten wordt geleverd in slimme pakketkluizen annex nanohubs. Behalve bij bushaltes, lijken ook andere publieke locaties en centrale ruimtes zoals appartementencomplexen, ziekenhuizen, winkelcentra, bedrijfsterreinen of de invalsweg van een woonwijk daarvoor in eerste instantie de aangewezen plekken te zijn. EVAnet werkt hiervoor binnen het publiek/private domein nauw samen met de wegbeheerders (provincies en gemeentes).

Eind september begint EVAnet in Zuid-Holland in opdracht van de provincie waarbij een aantal bushaltes wordt voorzien van een slimme pakketkluis en het fenomeen nanohub wordt geïntroduceerd. Daarnaast lopen er gesprekken met verschillende provincies, gemeenten en grote webshops..