Trams en bussen staan vier keer zo lang stil in anderhalvemeter-maatschappij

29 april 2020

Mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng heeft berekend dat bussen en trams in de anderhalvemeter economie ongeveer vier keer zo lang moeten halteren tot de reizigers zijn in- en uitgestapt. Dat blijkt uit recent onderzoek via een voetgangerssimulatie. “Een van de denkbare oplossingen om de halteertijd te reduceren is het scheiden van de stromen van de in- en uitstappende reizigers. Maar zelfs dan nog zal de halteertijd nog steeds fors toenemen ten opzichte van het ‘oude normaal’,” aldus Geert-Jan Wolters, expert in loopstroomsimulaties.

De corona-crisis confronteert overheden en vervoerders met ongekende veranderingen. Door maatregelen om het aantal besmettingen te temporiseren zijn mobiliteitspatronen, activiteiten en tijdsbesteding van grote groepen mensen plotseling en zeer rigoureus gewijzigd. De eerste contouren van de anderhalvemeter-maatschappij worden langzaam zichtbaar, en de eerste stapsgewijze opschaling heeft met het binnenkort openstellen van de basisscholen en de kinderdagverblijven al plaatsgevonden.  

Impact op dienstregeling en budgetten
Ook het openbaar vervoer ziet zich voor een enorme uitdaging gesteld om de 1,5 meter afstand tot elkaar te kunnen waarborgen. De opeenvolgende opschalingsscenario’s voeren stapsgewijs de druk op het OV steeds verder op. Een van de grote vragen waar het OV voor staat is wat de 1,5 meter maatregelen voor impact gaan hebben op de kosten voor het openbaar vervoer. “Er zijn in korte tijd al veel maatregelen gerealiseerd in de voertuigen waardoor er tijdens het reizen in de voertuigen 1,5 meter afstand gehouden kan worden,” zegt OV-adviseur Arthur Scheltes. “Om deze afstand ook tijdens het in- en uitstappen te kunnen waarborgen vraagt dit om een langere halteertijd van de voertuigen op de haltes. De impact op de dienstregeling en de beschikbare budgetten voor het OV zijn enorm.”

Van dertig seconden naar meer dan twee minuten
Goudappel Coffeng heeft berekend dat reizigers in de 1,5 meter economie ongeveer vier keer zo lang moeten wachten tot hun tram of bus kan gaan rijden. Uit een voetgangerssimulatie blijkt dat bij een relatief rustige halte met enkele in- en uitstappers de benodigde tijd al snel verdubbelt. De halteertijd neemt snel toe als ook het aantal in- en uitstappers toeneemt. Dit kan oplopen tot een toename van meer dan 300%. Expert Geert-Jan Wolters: “In de praktijk betekent dit dat het gaat om een verhoging van bijvoorbeeld dertig seconden naar meer dan twee minuten. Behalve dat de reistijd toe zal nemen, zullen voertuigen niet in staat zijn om de dienstregeling volgens planning uit te voeren. Daarom kun je – om de halteertijd te reduceren – denken aan het scheiden van de stromen van de in- en uitstappende reizigers. Maar zelfs dan nòg neemt de halteertijd steeds fors toe ten opzichte van het ‘oude normaal’.”

De adviseurs van Goudappel Coffeng weten welke maatregelen het in- en uitstapproces in het OV verder kunnen verbeteren en maken graag per locatie inzichtelijk welke maatregelen passend en noodzakelijk zijn.  Voor deze berekeningen maakt Goudappel gebruik van Pedestrian Dynamics.