Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2019: "Op jacht naar het eigen DNA"

4 juni 2019

Goudappel Coffeng publiceert dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden. In dit onderzoek meten we hoe de 100 grootste centrumgebieden van Nederland ervoor staan. Over leegstand, de zoektocht naar het eigen DNA en doeltreffende citymarketing. 

Wij baseren ons daarbij op 20 objectief gemeten indicatoren. Sinds de eerste benchmark in 2015 zien we in veel steden een positieve ontwikkeling. Zo is de leegstand in de meeste centra afgenomen. Vooral door de herinvulling van leegstaande panden met horeca. Tegelijkertijd zien we dat het winkelaanbod afneemt, veroorzaakt door de nog steeds toenemende aankopen via internet. Waar winkels altijd de grootste publiekstrekker zijn geweest, moeten de centrumgebieden nu op zoek naar andere manieren om publiek te trekken.

Op ‘jacht’ naar bezoekers zijn veel centrumgebieden op zoek naar het ‘eigen DNA’ en zetten vol in op beleving. Dat is prima. Maar het begint met een goede basis: een makkelijk bereikbaar centrum dat schoon, netjes en veilig is en waar het prettig verblijven is. Centra die in de benchmark goed scoren, hebben de basis op orde. Dit zijn bijvoorbeeld de centra van Leiden, Sneek, Middelburg, Kampen en Woerden. Deze centra hebben een sterke eigen identiteit maar zijn ook goed bereikbaar via verschillende vervoerswijzen en kennen een prima ruimtelijke kwaliteit. 

Klik hier voor een interactief overzicht van Centrumgebieden in Nederland.

 

Download hier de compacte versie van de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2019