Grip op verkeerskundig beheer: maak ambities waar in 4 stappen

Oplossing

Verkeerskundig beheer.jpg

Veel wegbeheerders worstelen met het vertalen van strategische beleidsdoelen naar slimme, haalbare keuzes op straat. Welke modaliteiten krijgen prioriteit? Kunnen we ambities als ‘meer ruimte voor de fietser’ in de praktijk eigenlijk wel waarmaken? Om wegbeheerders hierbij te helpen, ontwikkelden we een 4-stappenaanpak voor effectief verkeerskundig beheer, bestaande uit een verkeerskundig beheerplan en continue inzicht in prestaties en verbeterkansen. Voor een integrale afweging van beleid- en netwerkkeuzes op strategisch, tactisch én operationeel niveau en een efficiëntere inzet van middelen.

Multimodaal beleid in de praktijk waarmaken

Het werk van wegbeheerders is complexer dan ooit. Door verstedelijking ontstaat meer drukte op de weg. Anders dan voorheen is het verbreden van infrastructuur niet meer voldoende (of niet wenselijk) om nieuwe knelpunten op te lossen. Dus groeit de noodzaak voor multimodaal mobiliteitsbeleid: autoverkeer wordt vaker teruggedrongen terwijl ov, fiets en voetganger juist de ruimte moeten krijgen. 

Dat heeft impact op de netwerkkeuzes die u als wegbeheerder moet maken: wie krijgt er prioriteit en waar? Het probleem: strategische beleidsdoelen zoals ‘actieve mobiliteit stimuleren’ worden niet altijd doorvertaald naar tactische en operationele keuzes, en de verschillende modaliteiten worden onderling onvoldoende realistisch geprioriteerd. Daardoor wordt het moeilijk om beleid in de praktijk waar te maken en keuzes te verantwoorden. Dat terwijl het aantal vragen vanuit bestuurders, collega’s, weggebruikers en omwonenden toeneemt, waardoor gemaakte keuzes goed uitleggen belangrijker is dan ooit.

Hoe verkeerskundig beheer helpt

Goed verkeerskundig beheer kan helpen om strategisch beleid in de praktijk waar te maken, keuzes te verantwoorden en consequenties bespreekbaar te maken: als we kiezen voor het één, wat betekent dat dan in de praktijk voor het ander? Daarvoor is het wel nodig om verkeerskundig beheer te zien als méér dan enkel de optimalisatie van verkeerslichten, en juist als integrale afweging van beleid- en netwerkkeuzes: zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau.

Om wegbeheerders hierbij te helpen, ontwikkelden we een heldere 4-stappenaanpak voor verkeerskundig beheer, gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act-cyclus. Hiermee maken we beleid concreet, meet u wat werkt en wat niet en stuurt u gericht bij. 

Grip op verkeerskundig beheer

In 4 stappen effectief verkeerskundig beheer

  1. Verkeerskundig beheerplan opstellen (PLAN)

    Om keuzes integraal af te wegen, gaan we in gesprek met zowel beleidsmakers als verkeerskundigen in uw gemeente of regio. Samen stellen we een verkeerskundig beheerplan op waarin we de volgende vragen beantwoorden: 

    • Welke netwerken zijn er en hoe verhouden deze zich tot elkaar?
    • Welk strategisch beleid is er en voor welke doelgroepen? Welke modaliteit krijgt waar prioriteit?
    • Hoe vertalen we dit beleid naar operationeel verkeersmanagement zoals wacht- en verliestijden?
    • Hoe gaan we om met conflicterende belangen? Hoe lang zijn we bijvoorbeeld bereid auto’s te laten wachten om fietsers en openbaar vervoer prioriteit te geven?
    • Hoe bepalen we het succes van verkeerskundig beheer? Welke KPI’s, instrumenten en data gebruiken we hiervoor en hoe vaak? 
  2. Maatregelen implementeren (DO)

    Op basis van het verkeerskundig beheerplan, gaat u zelf aan de slag met het implementeren van maatregelen. We kunnen hier uiteraard bij helpen, bijvoorbeeld:

    • Regelprogramma’s instellen of programmeren (o.a. met het Gouden Regelen)
    • Regelstrategieën opstellen (bijv. scenario's voor uitzonderlijke situaties, netwerkkoppelingen, doseren of bufferen)
    • Kruispuntvormgeving herontwerpen
  3. KPI’s analyseren (CHECK)

    Na het implementeren van de maatregelen, analyseren we de vastgestelde KPI’s volgens de frequentie en databronnen zoals beschreven in het verkeerskundig beheerplan. Uw lokale situatie bepaalt hierbij de frequentie: bij het ene kruispunt monitoren en evalueren we ieder kwartaal, terwijl op andere plekken een jaarlijkse evaluatie voldoende is. Voorbeelden van data die we gebruiken zijn V-LOG-data, Floating Car Data, TomTom-data en tellingen. VRI-data maken we inzichtelijk met een specifiek hiervoor ontwikkeld online dashboard. 

    Samen beantwoorden we de volgende vragen:

    • Hoe scoort de kwaliteit van uw netwerk op de gestelde KPI's?
    • Hoe effectief zijn de VRI’s in uw gemeente of regio?
    • Waar treden knelpunten op?


    Indien nodig voeren we in deze stap een uitgebreide knelpuntenanalyse uit waarmee we onderzoeken of de bestaande middelen en VRI’s voldoende aansluiten op de gestelde beleidsdoelen.

  4. Advies over verbeteringen (ACT)

    Deze inzichten vertalen we naar operationele en tactische aanbevelingen waarmee u direct aan de slag kunt, zoals:

    • Het oplossen van deelconflicten
    • Het aanpassen of opnieuw uitwerken van regelprogramma’s
    • Het opstellen van andere regelstrategieën of prioriteringen
    • Het optimaliseren van wegontwerp


    Soms blijkt dat beleid op straat niet effectief uit te voeren is. Denk aan een kruispunt waar het aantal fietsers blijft toenemen, wat leidt tot onveilige situaties. Dan adviseren we over strategische overwegingen zoals het bijstellen van beleidsdoelen in overleg met beleidsmakers of - wanneer ook dat niet voldoende is - het agenderen van infrastructurele aanpassingen bij bestuurders (zoals een nieuwe fietstunnel). 

Wat onze aanpak u oplevert

  • Grip op het waarmaken van beleid: strategische beleidsdoelen vertalen naar effectieve en meetbare verkeerskundige keuzes, incl. prioritering van modaliteiten
  • Inzicht in prestaties: in de mate waarin beleidsdoelen worden gerealiseerd en de prestaties van VRI’s
  • Concrete verbeterkansen: op operationeel, tactisch én strategisch niveau
  • Onderbouwd keuzes maken en deze verantwoorden aan bestuurders, collega’s en weggebruikers
  • Efficiëntere besteding van tijd en middelen en betere samenwerking tussen (strategisch) beleidsmakers en verkeerskundigen 

Toekomstgericht verkeerskundig beheer 

Bovenstaande aanpak helpt om uw bestaande infrastructuur optimaal te benutten in lijn met beleidsambities. Deze ambities wilt u ook in de toekomst blijven waarmaken. Het integraal afwegen van beleids- en netwerkkeuzes is daarom ook waardevol bij het toetsen van de effectiviteit van toekomstige plannen over infrastructuur en verkeersmanagement. 

Om onderbouwde keuzes te maken wilt u immers weten: waar treden toekomstige knelpunten op, waarom en wat kunnen we hieraan doen? Hoe verschillen de effecten van varianten? En hoe sluit dit aan op onze beleidsambities? Het zijn vragen die we voortdurend beantwoorden voor onze klanten. Of het nu gaat om ontwerpkeuzes voor een grootschalige ontwikkellocatie zoals de Binckhorst in Den Haag of plannen voor het aanpakken van een drukke verkeersader zoals de Westelijke Stadsboulevard in Utrecht - met verkeersmodellen en (micro)simulaties bieden we u de benodigde inzichten.

Waarom kiezen voor verkeerskundig beheer door Goudappel?

  • Theoretisch én praktijkgericht: we beschikken over de meest recente verkeerskundige inzichten én weten hoe je deze toepast in beleidsvorming en in de praktijk. Ook hebben we ruime ervaring met datagedreven werken: we weten welke data beschikbaar zijn en hoe je deze inzet om beleid en maatregelen op te stellen en bij te sturen.
  • Meer dan VRI's alleen: dankzij onze eigen totaaloplossing voor verkeerslichten (het Gouden Regelen) weten we alles van VRI's en iVRI's. Maar we kijken altijd breder: loopt iets verkeerskundig niet goed? Dan vertalen we dat naar een regeltechnische oplossing, verkeersmanagementoplossing of infrastructureel herontwerp.
  • Brede en integrale ervaring: met ruim 60 jaar ervaring en 300 specialisten bedienen we de hele verkeerskundige keten. Van strategisch beleid tot wegontwerp en van verkeersmanagement tot data-analyse en software. We zijn landelijk actief: wat we leren in Leeuwarden, Tilburg of Zuid-Holland nemen we mee naar andere gemeenten en provincies.
  • Maatwerkaanpak: ieder vraagstuk is anders. Daarom bepalen we samen welke vorm van verkeerskundig beheer past bij uw wensen. Dat varieert van samen de volledige cyclus doorlopen tot ondersteuning op specifieke onderdelen zoals het periodiek checken van VRI-software en doorvoeren van verbeteringen als vorm van Verkeerskundig-beheer-as-a-service. Ook het toevoegen van klantspecifieke data aan onze dashboards is mogelijk.
  • Innovatief: jaarlijks investeren we minstens 5% van onze omzet in innovatie, zoals nieuwe databronnen en slimme software. Ook ons eigen VRI-dashboard ontwikkelen we continue door op basis van de laatste praktijkinzichten.

Aan de slag met effectief verkeerskundig beheer?

Neem contact op voor een verkennend gesprek. We denken graag mee over wat werkt voor uw gemeente of regio.