Naar een schaalsprong voor de fiets
Met een schaalsprong voor de fiets kan het fietsgebruik nog verder groeien. Wij werkten tien speerpunten voor u uit.
Onze bevolking verandert, onze steden en dorpen veranderen, onze fietsen veranderen. Moet het fietsnetwerk ook op zijn kop? Want wat betekent de overgang van 50 km naar 30 km per uur in de bebouwde kom voor de fietsveiligheid? En welke rol speelt beleving in de keuze tussen auto en fiets? Wij proberen deze vragen voor u te beantwoorden en u mee te nemen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van 'de fiets'.
Een werkend mobiliteitssysteem in de stad kan niet zonder de fiets. Met meer woningen en mensen in de stad komen er steeds meer fietsen. De fiets is ruimte-efficiënt, gezond, voor bijna iedereen beschikbaar en snel op de korte afstanden die in de stad voorkomen. In combinatie met het openbaar vervoer ontstaat een interessante keten voor langere afstanden. Dan moet het netwerk daar wel op zijn berekend.
Buiten de grote steden zorgen snellere fietsen ervoor dat ook grotere afstanden te overbruggen zijn. De grotere afstanden die vooral oudere fietsers dankzij de e-bikes zijn gaan afleggen, zorgen er tegelijkertijd voor dat er meer fietsers gewond raken in het verkeer.
Vanaf 2027 is een SUMP verplicht voor 26 Nederlandse steden. We helpen u graag in te zetten op de fiets in dit duurzame mobiliteitsbeleid.
Ontdek hoeDit alles betekent dat ons fietssysteem nog niet af is. Nieuwe fietsen, nieuwe woningen, meer inwoners, oudere inwoners; allemaal ontwikkelingen die vragen om aanpassingen van het fietssysteem in uw gemeente of regio: een schaalsprong voor de fiets.
Met een schaalsprong voor de fiets kan het fietsgebruik nog verder groeien. Wij werkten tien speerpunten voor u uit.
Maak nu werk van voorzieningen voor de snellere fiets en vergroot het aantal fietskilometers.
Beïnvloed de reistijdbeleving en bevorder zo de keuze voor de fiets.
Vergroot de veiligheid en maak ruimte voor alle soorten 'fiets'.
Inzetten op infrastructurele maatregelen én gedragsbeïnvloeding.
Hoe gebruik te maken van de groeiende beschikbaarheid en kwaliteit van fietsdata.
Van 50 km/h naar 30 km/h. Wat betekent dit voor de rol van de fiets in het straatbeeld?
Met de B's zorgen we voor beter fietsparkeren.
Iedereen wil het: een duurzame en klimaatadaptieve leefomgeving.
Een goede combinatie met de fiets: het openbaar vervoer. Welke potentie biedt het ov ons?
Net als fietsen een duurzame vorm van mobiliteit: lopen. De vraag is: hoe zetten we de voetganger voorop?