Fiets

Fietsen Amsterdam

Onze bevolking verandert, onze steden en dorpen veranderen, onze fietsen veranderen. Moet het fietsnetwerk ook op zijn kop? Want wat betekent de overgang van 50 km naar 30 km per uur in de bebouwde kom voor de fietsveiligheid? En welke rol speelt beleving in de keuze tussen auto en fiets? Wij proberen deze vragen voor u te beantwoorden en u mee te nemen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van 'de fiets'.

De fiets in de stad 

Een werkend mobiliteitssysteem in de stad kan niet zonder de fiets. Met meer woningen en mensen in de stad komen er steeds meer fietsen. De fiets is ruimte-efficiënt, gezond, voor bijna iedereen beschikbaar en snel op de korte afstanden die in de stad voorkomen. In combinatie met het openbaar vervoer ontstaat een interessante keten voor langere afstanden. Dan moet het netwerk daar wel op zijn berekend.

De fiets voor grotere afstanden

Buiten de grote steden zorgen snellere fietsen ervoor dat ook grotere afstanden te overbruggen zijn. De grotere afstanden die vooral oudere fietsers dankzij de e-bikes zijn gaan afleggen, zorgen er tegelijkertijd voor dat er meer fietsers gewond raken in het verkeer.

Een schaalsprong voor de fiets

Dit alles betekent dat ons fietssysteem nog niet af is. Nieuwe fietsen, nieuwe woningen, meer inwoners, oudere inwoners; allemaal ontwikkelingen die vragen om aanpassingen van het fietssysteem in uw gemeente of regio: een schaalsprong voor de fiets.

Meer over de fiets

Benieuwd wat Goudappel voor u kan betekenen?

Wij gaan graag met u in gesprek over de rol van de fiets in uw mobiliteitsbeleid.

Neem contact op