Koopstromenonderzoek: inzicht in waar en waarom mensen winkelen

Waar winkelen mensen: online of in een winkelgebied? Hoe waarderen ze die locatie? En hoe reizen ze er heen? Koopstromenonderzoek maakt het inzichtelijk. De afgelopen jaren zijn we betrokken geweest bij verschillende onderzoeken naar koopstromen. Dat levert waardevolle informatie op die we weer toepassen in onze advisering.

koopstromenonderzoek

Koopstromenonderzoek: inzicht in functioneren retail en winkelgebieden

Koopstromenonderzoek levert data en inzicht in het functioneren van retail en winkelgebieden. In onderzoek naar koopstromen staan de volgende vragen centraal:

  • Waar winkelen inwoners?
  • Hoe reizen inwoners naar een winkelgebied?
  • En hoe ver zijn ze bereid te reizen?
  • Hoe waarderen inwoners het verkooppunt?
  • En wat maakt een locatie aantrekkelijk?
  • Hoeveel aankopen vinden online plaats?

Hoe wordt koopstromenonderzoek uitgevoerd?

Om zo goed mogelijk inzicht te geven in consumentenbehoeften en trends en ontwikkelingen in retail, bestaat koopstromenonderzoek altijd uit een combinatie van:

  • Enquêtering
    Om het koopgedrag en oordeel van consumenten beter te begrijpen, worden enquêtes afgenomen bij een groot deel van de inwoners uit een bepaald gebied. Deze enquêtes brengen de ruimtelijke kooporiëntatie en het kwalitatieve koopgedrag van de bevolking in beeld.
  • Combinatie met data
    Na weging worden de enquêteresultaten gecombineerd met algemene bestedingscijfers (zoals die van INretail). Dat maakt het mogelijk om de omvang van bestedingen in gemeenten (winkels en online) in specifieke winkelgebieden in te schatten. Aanvulling met toeristische bestedingen zorgt voor een compleet beeld van de koopstromen.

Toepassing van de resultaten van koopstromenonderzoek

De inzichten uit koopstromenonderzoek helpen gemeenten bij het maken van keuzes: welke winkelgebieden zijn toekomstbestendig? In welk winkelgebied is actie nodig? En welke maatregelen zijn het meest kansrijk? Om die reden worden de resultaten van koopstromenonderzoek altijd online gedeeld op daarvoor speciaal ontwikkelde websites.

Hoe Goudappel koopstromenonderzoek toepast

In opdracht van verschillende provincies zijn we de afgelopen jaren betrokken geweest bij koopstromenonderzoek in Nederland. Zo waren we in 2016, 2018 en 2021 projectleider bij het grootste koopstromenonderzoek van Nederland en werkten we in 2023 mee aan het koopstromenonderzoek in Oost-Nederland.

De inzichten die we daar opdoen, gebruiken we in de rest van onze advisering over retail- en centrumontwikkeling. Trends en ontwikkelingen die we zelf constateren, toetsen we aan de resultaten uit koopstromenonderzoek waar we bij betrokken zijn. Zo zien we landelijk dat het verblijfklimaat steeds meer aandacht krijgt en speelt de beleving van consumenten daarom een grote rol in onze adviestrajecten.

Meer dan alleen kwantitatief onderzoek

Door niet alleen aandacht te besteden aan de kwantitatieve bestedingen van consumenten, maar ook de kwalitatieve beleving en beoordeling, geven we een breed beeld van de behoeften van consumenten. Onze jarenlange expertise op het gebied van mobiliteit biedt hierbij extra kansen.

Inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen

Inzichten uit koopstromenonderzoek gebruiken we in ons Koopstromenmodel, dat inzicht geeft in de omzeteffecten van verkeersingrepen.

Lees meer

Oplossing

Koopstromenmodel

Input voor Koopstromenmodel

De inzichten uit koopstromenonderzoeken die we opdoen, verwerken we bovendien in het door ons ontwikkelde koopstromenmodel. Hiermee brengen we voor elk winkelgebied in Nederland de verzorgingsgebieden in kaart. Dat doen we voor drie winkelmotieven:

  • Dagelijks winkelen
  • Recreatief winkelen
  • Doelgericht winkelen

Met het koopstromenmodel bieden we onderbouwd inzicht in omzetveranderingen als gevolg van veranderende bereikbaarheid van winkelgebieden. Zo vinden we de best passende oplossing voor iedere situatie én creëren we draagvlak bij alle betrokkenen. 

Kaart met Koopstromen

Het verzorgingsgebied van Amsterdam, gebaseerd op het koopstromenmodel. De blauwe gebieden geven weer waar 80% van alle recreatieve uitgaven in het centrum van Amsterdam worden uitgegeven.

Waarom Goudappel u goed kan helpen met vragen over koopstromen

  • Unieke combinatie van advies en data: we gebruiken data (zoals verkeersmodeldata) om onze adviezen mee te onderbouwen en ontwikkelen we zelf databronnen en tools om deze data te ontsluiten, zoals het Nederlands Verplaatsingspanel en het Loopstromenmodel. Met ons eigen Koopstromenmodel kunnen we bovendien kwantitatief onderbouwen wat de economische effecten van verkeersingrepen zijn.
  • Integrale blik: bij Goudappel werken ruim 250 collega’s, ieder met hun eigen expertise. Van kennis over mobiliteit, parkeren en ontwerp tot retail, logistiek, beleving en gedrag – we hebben het allemaal in huis. Daarom werken we niet alleen met een integrale blik, we zijn ook flexibel en efficiënt: we schakelen specialisten in afhankelijk van de specifieke vraag.
  • Veel kennis en ruime ervaring: we weten waar we het over hebben. We zijn betrokken bij meerdere koopstromenonderzoeken en beschikken over de nieuwste inzichten over de vitaliteit van winkelgebieden
  • Kennis van het proces: we zijn niet alleen inhoudelijk expert – ook het proces rondom centrumontwikkeling is ons bekend. Zo beschikken we over eigen participatie-experts en procesmanagers. We vormen zo de verbinding tussen de verschillende afdelingen binnen een gemeente of provincie en met andere partijen, zoals centrummanagers, retailers, vastgoedeigenaren en ontwikkelaars.
  • Landsdekkend: omdat we bij Goudappel werken vanuit vijf kantoren, bedienen we opdrachtgevers door heel Nederland. 
  • ISO gecertificeerd: als organisatie beschikken we over het ISO certificaat voor marktonderzoek.

Meer weten over koopstromenonderzoek?

We vertellen u graag hoe u de resultaten van koopstromenonderzoek toepast in de praktijk.

Neem contact op met Karin