Aan de slag met 30 km/u en het OV
Door forse ambities op het gebied van verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid, kiezen steeds meer gemeenten voor de invoering van 30 km/uur binnen de bebouwde kom. Dat zorgt echter voor een spanningsveld met het openbaar vervoer, dat gebaat is bij een goede doorstroming.
Zo zet u het OV in, in 30 km/u gebieden
Om u de juiste handvatten en denkrichtingen te bieden bij de ruimtelijke uitwerking van deze puzzel, ontwikkelden we de brochure ‘Het nieuwe 30 en OV – aan de slag met 30 km/u en OV’. De brochure bestaat uit drie delen:
- Wat betekent 30 km/u voor het OV? En hoe meet u de impact?
- Hoe versterken we positieve effecten en verzachten we negatieve effecten?
- Suggesties voor de ruimtelijke impact van GOW-30 in combinatie met de exploitatie van het OV.
Webinar: het OV en 30 km/u
Op 12 april 2022 hielden we een webinar over 30 km/u en het OV. Hierin lichtten we samen met de gemeente Rotterdam en de gemeente Nieuwegein toe hoe u in de praktijk aan de slag kunt gaan met 30 km/u en wat dat betekent voor het openbaar vervoer.