Inzicht in drukte rondvaartboten met loopstromenmodel Damrakkade Amsterdam
Het Damrak is dé verbinding tussen het Centraal Station en het centrum van Amsterdam. Dagelijks komen hier duizenden voetgangers voorbij, van studenten en inwoners tot toeristen. Het is ook de plek waar 6 aanlegsteigers liggen voor rondvaartboten en dat maakt het een locatie waar verschillende type voetgangersstromen door elkaar lopen. Door middel van een microsimulatiemodel gaven wij inzicht in deze stromen.
In het hoogseizoen vinden er minimaal 6 afvaarten per uur plaats. Er zijn plannen om dit aantal afvaarten op te schroeven naar maximaal 24 per uur. Dit zorgt voor zowel drukte op het water als op de kade, waar de in- en uitstappers zich met de overige voetgangers die zich hier begeven.
Drukte in beeld gebracht
Aan de hand van een microsimulatiemodel is de drukte van deze plansituatie in beeld gebracht. Hiervoor is gebruik gemaakt van Vissim, in combinatie met de Viswalk-module, om het gedrag van voetgangers zo gedetailleerd mogelijk te simuleren.
Het resultaat
Uit de studie kwam naar voren dat de drukte op het water met name een probleem wordt als er meerdere boten tegelijk aankomen en willen vertrekken. Bij een mooie verspreide aankomst en vertrek heeft het Damrak voldoende capaciteit voor de rondvaartboten. Dit vergt dus afspraken tussen de verschillende rederijen die gebruikt maken van de steigers.
De details bij het in- en uitstapproces (inclusief schoonmaak en kaart- en drankjesverkoop) spelen een belangrijke rol bij de drukte op de kade. Dit proces kan geoptimaliseerd worden ten opzichte van de huidige situatie. In dat laatste geval kan de drukte op de kade meevallen, hoewel wachtrijen voor de boten nog altijd kunnen terugslaan tot op de kade. Uitgangspunt hierbij is natuurlijk wel dat meer afvaarten ook meer toeristen trekt.
Opdrachtgever: Rederij P. Kooij
Jaar: 2021