Nieuwe mobiliteitsvisie Leeuwarden: inzet op duurzame mobiliteit

Project

Stationsgebied Leeuwarden

Tot 2050 komen er in Leeuwarden minimaal 10% meer inwoners bij, vooral in de stad. Het groeiende aantal inwoners, in combinatie met maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie, klimaatadaptatie en meer aandacht voor kansengelijkheid, vragen om duidelijke keuzes. Tijd dus om het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van Leeuwarden uit 2016 te vervangen. Samen met de gemeente stelden we een nieuwe mobiliteitsvisie op: het Beleidskader Mobiliteit 2040 – een ambitieus plan gericht op het verbeteren van de mobiliteit van alle inwoners in de gemeente Leeuwarden.

Voldoen aan SUMP-richtlijnen

Per 1 januari 2027 zijn alle steden aan het Europese transportnetwerk (TEN-T) verplicht om een Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) op te stellen. Participatie, logistiek en monitoring & evaluatie spelen een belangrijke rol in deze plannen. We hebben het Beleidskader Mobiliteit van Leeuwarden zo opgesteld, dat deze voldoet aan alle SUMP-normen.

Stakeholders betrekken

Om bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden zo goed mogelijk bij het plan te betrekken, organiseerden we verschillende bijeenkomsten zoals mobiliteitscafés en verzamelden we de input van ruim 1.000 huishoudens via een enquête. Zo konden inwoners aangeven welke locaties ze zien als knelpunten en welke thema’s ze het belangrijkst vonden. Dat bleken: veiliger verkeer, betere wandel- en fietskwaliteit en verbeterde leefkwaliteit.

Ook de conceptversie van het beleidskader presenteerden we aan stakeholders, om te controleren of we de juiste koers hadden gekozen.

Beleidskader Mobiliteit 2040: zeven kernprincipes voor een leefbare gemeente

Het nieuwe mobiliteitsplan introduceert zeven kernprincipes voor een leefbare en beter verbonden gemeente. Deze principes dragen allemaal bij aan duurzame mobiliteit en versterken elkaar:

  1. Ruimtelijke inbreiding binnen bewoond gebied helpt duurzame mobiliteit: door slimme verdichting fietsen en lopen stimuleren
  2. Elk dorp verbonden met (door)fietsroute, regionaal OV en P&R-stadsrandhubs: optimale keuzevrijheid voor inwoners van het buitengebied
  3. 30 km/u in bewoond gebied: en zo voorrang voor lopen en fietsen en verbeterde verkeersveiligheid
  4. Beter oversteekbare stadsring en invalswegenvoor fietsers en voetgangers: doorgaand autoverkeer wordt meer omgeleid via de stadsring en de Haak, wat de binnenstad autoluw maakt
  5. Centrum place to be: stadsring wordt nieuwe parkeerring, meer ruimte voor wandelen en fietsers (wat weer bijdraagt aan economische vitaliteit)
  6. Groenere binnenstad: stimuleren van parkeren in garages en P&R-hubs aan de rand van de stad. Hierdoor wordt het verkeer in het centrum verminderd en ontstaat er meer ruimte voor groenvoorzieningen
  7. Groenere wijken en dorpen met minder parkeerhinder: dankzij parkeerbeleid en wijkhubs

Beleidskader Mobiliteit 2040: 7 kernprincipes

Basis voor uitwerking mobiliteitsnetwerken en uitvoeringsprogramma

Deze 7 principes vormden vervolgens de basis voor uitwerking van de mobiliteitsnetwerken voor lopen, fietsen, ov, auto en logistiek. De prioritering van concrete maatregelen en andere acties, zijn vervolgens vastgelegd in een uitvoeringsprogramma. 

Sterk resultaat door nauwe samenwerking

Dit project bewijst het belang van nauwe samenwerking tussen Goudappel, de gemeente Leeuwarden, inwoners en andere belanghebbenden. Dankzij deze aanpak bevat de visie niet alleen gedurfde en ambitieuze plannen die Leeuwarden de komende jaren klaarstoomt tot een leefbare en toegankelijke gemeente – er is ook draagvlak voor deze plannen.

Naast een aanpak waarin stakeholders uitvoerig werden betrokken bij het opstellen van het Beleidskader Mobiliteit, hebben we Goudappel ook gevraagd om ons inhoudelijk uit te dagen. De opgaves en ontwikkelingen die op ons af komen vragen deels oplossingen die afwijken van de gebaande paden. Zowel op gebied van het betrekken van stakeholders als uitdagen van het ambtelijk apparaat is Goudappel ruimschoots geslaagd.

Sander de Schiffart (Projectleider vanuit gemeente Leeuwarden)

Op 16 oktober 2024 is het plan vastgesteld door de gemeenteraad.