Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 (SUMP) brengt ruimte voor mobiliteit in balans
Dordrecht groeit in inwoners en werkgelegenheid. Dat brengt uitdagingen met zich mee: de hoeveelheid verkeer in de stad neemt toe, maar de ruimte om dit extra verkeer te faciliteren is beperkt. Bovendien is de beschikbare ruimte hard nodig om het hoofd te bieden aan andere opgaven in de stad, zoals het veilig en aantrekkelijk inrichten van de buitenruimte en het tegengaan van hittestress en wateroverlast. Het inmiddels vastgestelde Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 geeft invulling aan deze opgave: groei mogelijk maken mét behoud en versterking van de aantrekkelijkheid van de stad voor iedereen.
Passend bij de verschillen van de stad
Dordrecht heeft een divers stedelijk landschap: van nauwe historische straten tot ruim opgezette wijken. Dit komt door de historische ontwikkeling van de stad: door de jaren heen werd de inrichting bepaald door de vorm van mobiliteit die in die periode centraal stond. Was dat voor 1850 de voetganger, vanaf 1950 werd Dordrecht ontworpen met de auto als belangrijkste vervoermiddel.
Die historische ontwikkeling zorgt er nu voor dat ieder deel van de stad zijn eigen opgaven heeft. Ook de beschikbare ruimte om deze opgaven op te lossen, verschilt. Dat vraagt om een maatwerkaanpak, kenmerkend voor dit mobiliteitsplan: in het historische centrum en de directe schil wordt mobiliteit anders georganiseerd dan in de wijken aan de rand van de stad. Zo blijft de stad voor iedereen bereikbaar en aantrekkelijk.
De belangrijkste keuzes uit het mobiliteitsplan van Dordrecht
- STOMP als basis voor de inrichting van de stad zodat actieve mobiliteit (voetgangers en fietsers), waar mogelijk, voorrang krijgt op de auto.
- Een aantrekkelijk fietsnetwerk dat gezond en duurzaam verplaatsen stimuleert.
- Toegankelijk openbaar vervoer door het realiseren van ov-hubs en de komst van het nieuwe station Leerpark als onderdeel van de regionale MIRT Oude Lijn.
- Ruimte maken voor aantrekkelijke openbare ruimte en woningbouw door uitbreiding van parkeerregulering in de stad.
- Verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in wijken door 30 km/u als norm te hanteren op wegen in woonwijken. Gemotoriseerd verkeer maakt zo veel mogelijk gebruik van stedelijke hoofdwegen.
In lijn met aanpak Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP)
Wat het Mobiliteitsplan Dordrecht anders maakt dan andere mobiliteitsplannen, is de SUMP-aanpak. Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP) zijn mobiliteitsplannen gericht op het bevorderen van duurzame mobiliteit. De SUMP is vanaf 2027 verplicht voor alle Europese steden aan het Europese transportnetwerk met meer dan 100.000 inwoners, waaronder Dordrecht.
De nadruk van een SUMP ligt op het ophalen van kennis en ervaring bij inwoners en andere stakeholders door middel van participatie gedurende het hele proces. Daarnaast zijn aandacht voor fasering, benodigde investeringen en daarop aansluitend implementatie en monitoring belangrijke onderdelen van een SUMP.
Aan de slag met een Sustainable Urban Mobility Plan
Het opstellen van een SUMP is verplicht vanaf 2027. We helpen u in 4 stappen met het opstellen en implementeren van dit integrale mobiliteitsplan.
Ontdek onze aanpakSamen met de stad
Het mobiliteitsplan van Dordrecht is ontwikkeld met de actieve betrokkenheid van de inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Samen met gemeente Dordrecht organiseerden we diverse participatiebijeenkomsten met de stad. Ook verzamelden we digitaal input via een enquête onder bewoners, ondernemers, werknemers en bezoekers. Tijdens de ontwikkeling van het mobiliteitsprogramma deelden we updates over de voortgang met de gemeenteraad.
Effecten inzichtelijk met verkeersmodel
Om onderbouwde keuzes te kunnen maken, rekenden we de maatregelen uit het mobiliteitsplan door met het door ons ontwikkelde multimodale verkeersmodel RVMK Drechtsteden & Alblasserwaard 2.0. Het model laat zien dat de maatregelen uit het mobiliteitsplan nodig zijn om de groei van mobiliteit richting 2040 om te buigen naar een situatie met meer fiets- en ov-verplaatsingen en een concentratie van autoverplaatsingen op de daarvoor bestemde hoofdwegen.
Monitoring & Evaluatie
Monitoring & evaluatie speelt een belangrijke rol in (duurzame) mobiliteitsplannen. Ook Dordrecht wil bij de uitvoering van het mobiliteitsplan grip hebben op de voortgang en inzicht verkrijgen in de effecten van maatregelen. Dat doen we de komende jaren met een monitoring- & evaluatieplan. Hierin hebben we de doelstellingen uit het mobiliteitsplan vertaald naar indicatoren. Door op gezette tijden (vóór, tijdens en na uitvoering van maatregelen) te meten, houdt Dordrecht de voortgang in het oog en kunnen we tussentijds bijsturen wanneer nodig.
In lijn met de SUMP-richtlijnen wordt in het M&E-plan van Dordrecht onder andere gekeken naar de effecten van het mobiliteitsplan op:
- CO2-uitstoot
- Doorstroming
- Verkeersveiligheid (doden en ernstig gewonden)
- Modal split voor alle modaliteiten
- Toegang tot mobiliteit
- Luchtverontreiniging en geluidsoverlast
Vastgesteld door de gemeenteraad
Op 24 september is het mobiliteitsplan van Dordrecht vastgesteld door de gemeenteraad.
Opdrachtgever: Gemeente Dordrecht
Jaar: 2023-2024