Drechtsteden & Alblasserwaard voorbereid op toekomstige beleidsvragen met verkeersmodel op persoonsniveau

Project

Dordrecht - Frank de Winter

De regionale verkeersmilieukaart (RVMK) vormt al jaren de basis voor verkeers- en milieustudies in de regio’s Drechtsteden en Alblasserwaard. Maar het model was ontwikkeld met een verouderde modeltechniek, waardoor het niet meer geschikt was voor het beantwoorden van beleidsvragen. Daarom actualiseerden we de RVMK met onze micromodelleringstechniek Octavius. Doordat we hiermee tour-based en op persoonsniveau modelleren, sluit het geactualiseerde verkeersmodel beter aan bij de werkelijkheid. Zo zijn de betrokken gemeenten goed voorbereid op huidige én toekomstige beleidsvragen.

Beantwoording van beleidsvragen 

De RVMK wordt door de negen gemeenten in de regio’s Drechtsteden en Alblasserwaard en de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid gebruikt voor het beantwoorden van een breed scala aan beleidsvragen, zoals:

  • “Welk effect heeft de bouw van een nieuwe woonwijk op de doorstroming in onze regio?” 
  • “Wat gebeurt er met de modal split wanneer we onze fietsvoorzieningen verbeteren?”
  • "Welke fietsroutes worden met name gebruikt door kinderen?” 

Van macro- naar micro modellering 

De eerdere versie van de RVMK was een traditioneel zwaartekrachtmodel. Doordat dit model met een verouderde modeltechniek was ontwikkeld, het unimodaal was en een oud basisjaar had, bleek het steeds minder geschikt voor het beantwoorden van beleidsvragen.

Waar een traditioneel zwaartekrachtmodel gemiddelde personen modelleert, hebben we bij Goudappel grote stappen gezet op een alternatief dat beter aansluit bij de werkelijkheid: verkeersmodellering op persoonsniveau. Genoeg aanleiding voor de regio’s Drechtsteden en Alblasserwaard om hun verkeersmodel te actualiseren.  

Octavius: tour-based modelleren op persoonsniveau 

Met behulp van onze micromodelleringstechniek Octavius actualiseerden we de RVMK tot multimodaal model. De RVMK 2.0 sluit beter aan bij de werkelijkheid, omdat: 

  • We modelleren op persoonsniveau: in het verkeersmodel houden we rekening met persoonskenmerken zoals leeftijd en stedelijkheid. In wijken waar veel kinderen wonen, wordt bijvoorbeeld anders gefietst dan in wijken met minder kinderen. 
  • We tour-based modelleren: in het verkeersmodel gebruiken we ritketens – in tegenstelling tot andere verkeersmodellen die rekenen met losse ritten. In de regio Drechtsteden-Alblasserwaard gaan mensen die naar werk reizen in 13% van de gevallen via een derde bestemming terug naar huis. Dankzij Octavius kunnen we ook deze verplaatsingen goed modelleren, waardoor we beter aansluiten bij de werkelijkheid.  

Dankzij Octavius is het met de geactualiseerde RVMK nu ook mogelijk om uitgebreidere doelgroep analyses te doen op basis van persoonseigenschappen en ritketens.

Toekomstbestendige verkeersmodellering

Modelleren met ritketens op persoonsniveau: gedetailleerd inzicht in de effecten van beleid op specifieke doelgroepen.

Ontdek hoe het werkt

Oplossing

Octavius

Toepassing in de praktijk 

Sinds de oplevering van het geactualiseerde verkeersmodel in april 2024, heeft iedere gemeente in de regio’s Drechtsteden en Alblasserwaard zelf toegang tot de uitgangspunten en de resultaten van het model via OmniTRANS Analytics.

Voorbeeldtoepassingen waar de geactualiseerde RVMK voor wordt gebruikt:  

  • Het berekenen van verschillende ruimtelijke scenario’s waarin persoonseigenschappen op maat doorgerekend worden (zoals het verschil in het soort verplaatsingen na de realisatie van appartementen voor gezinnen ten opzichte van appartementen voor senioren); 
  • Het doorrekenen van beleidsmaatregelen gericht op o.a. aantrekkelijkere fietsvoorzieningen, in combinatie met e-bike; 
  • Het exporteren van intensiteiten uit het model voor milieuonderzoek naar geluidemissies, stikstof en luchtkwaliteit voor o.a. bestemmingsplannen
RVMK Drechtsteden fiets

Voorbeeldanalyse in het model van verschil in gekozen fietsroutes gekozen door kinderen jonger dan 17 jaar t.o.v. al het fietsverkeer

Opdrachtgever: Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid 
Jaar: 2024