Onderzoek naar reisgedrag bezoekers kuststrook in Den Haag

Project

Kust Den Haag

Wie wel eens in de zomer naar de kust van Den Haag gaat, herkent het beeld van extreme drukte op piekdagen. Met de auto naar het strand rijden betekent in de file aansluiten en lang zoeken naar een vrije parkeerplek. Voor de gemeente Den Haag hebben we onderzocht hoe die (over)last (ook voor het OV, bewoners en hulpdiensten) op piekdagen is te verminderen. Ons onderzoek naar het reisgedrag van bezoekers helpt de gemeente om de bereikbaarheid van de kuststrook te verbeteren.

(Over)last verminderen

De gemeente wil niet drukte verminderen, maar wel de (over)last van filevorming en parkeerproblemen. Het doel: bezoekers een fijne dag bezorgen én de stad bereikbaar houden voor hulpdiensten, openbaar vervoer en bewoners. Daarvoor is allereerst inzicht nodig: wie gaan er eigenlijk naar de kust? En hoe reizen zij?

Door data uit verschillende bronnen te combineren, hebben we een beeld gevormd van de drukte. Deze bronnen waren druktebeelden op basis van Floating Car-data, data uit telefoonverkeer, gegevens van de HTM, parkeergegevens en gebruiksdata van deelfietsen en deelscooters. Deze data hebben we verrijkt met onderzoek onder de bezoekers van de kuststrook. Op zomerse piekdagen hebben we samen met veldwerkers van NDC bezoekers ondervraagd hoe zij naar de kuststrook reizen. Die mix van databronnen en aanvullende interviews naar reisgedrag en voorkeuren van de bezoekers heeft een compleet inzicht opgeleverd.

Profielen van de doelgroep maken

Nu we weten wie er naar de kust reizen en hoe zij dat doen, is het tijd voor de vervolgvraag: wat kunnen we nu het beste doen om overlast te verminderen? Aan de hand van ons onderzoek hebben wij vijf profielen van bezoekers van de kuststrook opgesteld. Deze profielen zijn gemaakt op basis van de verschillende type bezoekers en hun overwegingen vanaf het moment dat zij besluiten naar het strand te gaan. In elk profiel adviseren wij concrete maatregelen voor die bezoekersgroep over wat de beste manier en het meest geschikte moment is om ze te benaderen.

Per profiel wordt bedacht wat de geschikte communicatie en maatregelen zijn om bezoekers vaker voor alternatieven voor de auto te laten kiezen. Dit wordt voorbereid door de gemeente door middel van een workshop met stakeholders waarin een gezamenlijke aanpak wordt bepaald. In de zomer van 2024 toetsen we de door ons voorgestelde maatregelen in de praktijk.

Opdrachtgever: gemeente Den Haag
Jaar: 2023-heden