Belevingsonderzoek Feel-Good treinen Abellio

Abellio Feel Good-trein

In het Duitse Noordrijn-Westfalen rijden treinen van OV-dienstverlener Abellio. Recent heeft Abellio een gemoderniseerde trein ingevoerd: de Feel Good-trein. Bij het moderniseren van het interieur van deze trein is veel aandacht geweest voor het verhogen van de reizigersbeleving. Met gekleurde verlichting, warmere kleuren, kunst en faciliteiten voor kinderen, moet de trein een nieuwe standaard vormen voor comfort en sfeer in de trein.

De Feel Good-trein

Deze modernisering volgt op een eerdere moderniseringsronde, waarbij vooral aandacht is geweest voor de technische aspecten van de trein. Toen zijn ook enkele interieurelementen gemoderniseerd, zoals de bekleding van de stoelen. Deze eerdere modernisering bleek geen significante impact te hebben op het oordeel van reizigers. Daaruit is geconcludeerd dat de vernieuwingen te onzichtbaar of te subtiel waren voor reizigers om deze op te merken. Daarom is besloten om bij het realiseren van de Feel Good-trein vooral de ‘look-and-feel’ van het interieur aan te passen, waarmee een grotere positieve verandering in de reizigersbeleving werd beoogd.

Abellio trein

De Abellio Feel Good-trein (bron: Abellio)

In samenwerking met Meet4research en de NS heeft Goudappel de reizigersbeleving gemeten op de Feel Good-trein. Ook is de reizigersbeleving gemeten op enkele niet gemoderniseerde treinen. De resultaten toonden dat reizigers de Feel Good-trein hoger beoordeelden op tal van aspecten. Reizigers beoordelen de Feel Good-trein als kleurrijker, sfeervoller en schoner. Zij voelen zich meer ontspannen en meer welkom in deze trein.

Emotionele behoeften van reizigers

De resultaten laten zien dat wanneer het treininterieur met de juiste en merkbare veranderingen meer gericht is op de emotionele behoeften van de reizigers, de algehele reiservaring van reizigers sterk positief beïnvloed kan worden. Dit soort aanpassingen is daarbij vaak met minder grote investeringen te realiseren dan technische verbeteringen gericht op de prestaties van de trein. Deze lijken, mits op orde, van minder belang te zijn in de algehele reiservaring van reizigers.

Opdrachtgever: Abellio
Jaar: 2020