Een verbeterd voetgangersnetwerk voor Groningse wijken Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk

Project

Voetgangersnetwerk Paddepoel

In de wijken Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk werkt de gemeente Groningen aan het verbeteren van de leefkwaliteit door meer openbare ruimte in te richten voor voetgangers en fietsers. Met name rondom winkelcentrum Paddepoel is er in de huidige situatie weinig ruimte voor de voetganger: het winkelcentrum is aan alle zijden bereikbaar via wegen waar de auto prioriteit heeft. Dit maakt lopen onaantrekkelijk en soms zelfs onveilig. Samen ontwikkelden we een compleet voetgangersnetwerk: we stimuleren lopen met logische en uitnodigende looproutes van en naar het winkelcentrum.

Werken met een systematische aanpak

Bij het opstellen van een voetgangersnetwerk is het belangrijk om dit goed onderbouwd en stapsgewijs aan te pakken. Dat helpt om voldoende tijd te reserveren voor de uitwerking en maakt inzichtelijk waarom bepaalde middelen (tijd en geld) nodig zijn. 

Voor dit project gebruiken we de unieke ‘stapelpad’-methodiek. Als aanvulling op onze aanpak voor het inzichtelijk maken en beïnvloeden van loopstromen, zoomen we hierbij heel specifiek in op loopstromen. Hiervoor stellen wij kaarten op met:

  • De herkomsten en bestemmingen in en rondom het gebied;
  • De verkeersnetwerken van andere modaliteiten
  • Data uit o.a. het Nederlands Loopstromenmodel en Strava Metro;

Voor het voetgangersnetwerk in Paddepoel zijn de verschillende kaartlagen aangevuld met inbreng van bewoners en belanghebbenden tijdens interactieve sessies. 

Inzicht in- en beïnvloeden van voetgangersstromen

Met het Nederlands Loopstromenmodel bieden we inzicht in de bewegingen en motieven van de voetganger en een aanpak hoe deze te beïnvloeden.

Lees meer

Oplossing

Voetgangers in Amsterdam

Het voetgangersnetwerk in één compleet overzicht

Bij de opbouw van het voetgangersnetwerk volgen wij de Handreiking Voetgangersnetwerken die we opstelden voor CROW/KpVV en Platform Ruimte voor Lopen. De handreiking beschrijft hoe verschillende netwerken ontwikkeld moeten worden om deze in de praktijk met elkaar samen te laten hangen:

  1. Hoofdnetwerk: routes naar belangrijke bestemmingen of met een hoge voetgangersintensiteit
  2. Groen ontspannen netwerk: routes van recreatieve wandelingen
  3. Basisnetwerk: alle looproutes om bestemmingen te bereiken

Het resultaat is een volwaardig voetgangersnetwerk dat de gemeente Groningen houvast biedt om lopen effectief te integreren in toekomstige plannen en projecten. Dit voetgangersnetwerk is (nog) niet bestuurlijk vastgelegd door de gemeente. 

Voetgangersnetwerk Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk

Het voetgangersnetwerk voor Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk

Toetsen aan inrichtingskenmerken

Na deze opbouw, gingen we een stap verder: we koppelden het voetgangersnetwerk aan inrichtingskenmerken op basis van vijf kwaliteitseisen waaraan loopvriendelijke infrastructuur moet voldoen:

  • Directheid: de route heeft de juiste lengte en voorkomt onnodig omlopen en wachten
  • Begaanbaarheid: de route is toegankelijk voor verschillende typen voetgangers
  • Leesbaarheid: de route is zo ontworpen dat voetgangers makkelijk hun weg kunnen vinden
  • Veiligheid: de verkeersveiligheid is op orde en door een goed ontwerp, draagt de route ook bij aan sociale veiligheid
  • Aantrekkelijkheid: de route is zo ontworpen dat lopen aangenaam en aantrekkelijk is 

Per eis werkten we de concrete inrichtingsprincipes tot op detailniveau uit. Met onze Looptool (ontwikkeld voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) toetsten we de kwaliteit van de huidige voetgangersinfrastructuur in de gemeente. In de huidige situatie voldoet het voetgangersnetwerk niet aan het gewenste niveau én niet aan de inrichtingskenmerken. 

Loopagenda

De actiepunten uit onze bevindingen, zoals het verbeteren van oversteekplaatsen of het creëren van voldoende zitplaatsen, namen we op in een loopagenda, oftewel een uitvoeringsagenda voor de komende jaren. Hiermee heeft gemeente Groningen de benodigde handvatten om stap voor stap aan de slag te gaan met het verbeteren van het voetgangersnetwerk in Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk.

De positie van de voetganger in de stad Groningen wordt versterkt door te denken vanuit het netwerkperspectief. De stapelpad-methode helpt ons in het proces om de voetganger op de kaart te zetten.

Femke Niekerk (beleidsmedewerker lopen, fietsen en verkeersveiligheid bij gemeente Groningen)

Opdrachtgever: Gemeente Groningen
Jaar: 2024