Winkelen en ontspannen op viersterrenniveau

21 december 2017

Nu is het er verhoudingsgewijs nog stil met 8 miljoen bezoekers maar als de Mall of the Netherlands is geopend dan komen er naar verwachting  zo’n 14 miljoen bezoekers per jaar. Op de plaats waar bijna 50 jaar geleden winkelcentrum Leidsenhage werd geopend verrijst op dit moment de Mall of the Netherlands: 280 winkels, 20 restaurants, 10 bioscoopzalen, 2 grote supermarkten en 1 versstraat.

Goudappel Coffeng is vanaf het eerste moment door Unibail-Rodamco betrokken bij dit nieuwe complex, waarmee een investering van ongeveer 500 miljoen euro is gemoeid.

We zijn begonnen om, ten behoeve van de verkeerskundige onderbouwing van het bestemmingsplan, inzichtelijk te maken met welke verkeerstromen de Mall of the Netherlands te maken krijgt en hoe we die goed ingepast kunnen krijgen in het complexe en compacte stedelijk gebied. Vervolgens zijn we samen met het ontwerpteam van onder andere Unibail-Rodamco, MVSA Architecten en Diepenhorst, de Vos en Partners (DVP) na gaan denken over het zo goed mogelijk faciliteren van alle bezoekers die per auto komen en natuurlijk ook de afwikkeling van al het bijbehorende expeditie verkeer vanaf alle toeleidende wegen tot in en om het complex. Nadat alle grote lijnen waren uitgezet zijn we ook begonnen met het uitwerken de details: veilige en goede toegankelijkheid voor de OV-reizigers vanaf de haltes, toegankelijkheid en routering in de nieuwe parkeervoorzieningen en het ontwerp van duidelijke dynamische verwijzing voor auto’s en vrachtverkeer naar de parkeervoorzieningen en de loadingdocks. Ook werken we voor de opdrachtgever de verschillende programma’s van eisen uit voor wat het betreft het parkeermanagement en het Dynamisch Route Informatie Systeem. Uitgangspunt voor alles wat we doen voor Mall of the Netherlands is dat het optimaal bijdraagt aan de beleving van het vier sterren serviceniveau voor alle bezoekers.

 

Opdrachtgever: Unibail-Rodamco
Jaar: 2014-heden