Onderzoek naar beleving openbare ruimte en centra
Hoe creëer je een aantrekkelijke openbare ruimte? Denk aan een centrum waar mensen graag naartoe gaan, dat je gemakkelijk kunt bereiken, waar je plezierig kunt winkelen en verblijven, en met een gevarieerd aanbod aan voorzieningen? En hoe houd je hierbij rekening met verschillende doelgroepen? Kortom, hoe ontwikkel je sfeervolle openbare ruimte waar iedereen graag tijd doorbrengt? Dit zijn belangrijke vragen voor centrummanagers, winkeliers, beleidsmakers, wethouders maar ook voor bewoners en bezoekers.
Meten en bijsturen van beleving van openbare ruimte en centra
Goudappel onderzoekt samen met Meet4Research de beleving in stadscentra en andere openbare ruimte. Dit doen we via een geijkte enquêtemethode die inzicht geeft in de belangrijkste criteria die de beleving van een openbare ruimte bepalen. Deze enquête zetten we op meerdere momenten uit, zodat het effect van aanpassingen binnen centra ook tussentijds en achteraf gemeten kan worden.
De meerwaarde van onderzoek naar beleving van openbare ruimte
- Beleving van openbare ruimte wordt concreet gemaakt: wat verstaan inwoners en bezoekers bijvoorbeeld onder een ‘aantrekkelijk’ stadscentrum?
- Normen kunnen worden vastgesteld: welk cijfer krijgt de openbare ruimte en hoe kan dit positief worden beïnvloed?
- Beleving van centra en openbare ruimte wordt gekwantificeerd en daarmee meetbaar.
- U krijgt inzicht in welke negatieve elementen aangepakt kunnen worden (‘dissatisfiers’) en welke positieve elementen toegevoegd kunnen worden (‘satisfiers’) om de beleving positief te beïnvloeden.
- Inwoners en bezoekers zijn meer betrokken bij de ontwikkeling van openbare ruimte, zoals hun eigen stadscentrum.
Advies op basis van onderzoek naar beleving openbare ruimte en centra
Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek geven wij advies over hoe u aspecten als bereikbaarheid, het verblijfsklimaat of het voorzieningenaanbod kunt verbeteren om de beleving van uw openbare ruimte positief te beïnvloeden. Lees hier meer over de ontwikkeling van retail- en centrumgebieden. Of bekijk de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden waarmee we de aantrekkelijkheid en het toekomstperspectief van de 100 grootste centrumgebieden in Nederland in beeld brengen.
Belevingsonderzoek op verschillende thema's
Goudappel en Meet4research voeren belevingsonderzoek uit op de volgende thema’s:
- Beleving van hubs
- Beleving in het openbaar vervoer
- Beleving in parkeergarages
- Beleving met betrekking tot de mate waarin men ervaart voldoende toegang te hebben tot mobiliteit: inclusieve mobiliteit
- Fietsbeleving
- Hinderbeleving
Heeft u een vraag over belevingsonderzoek op een ander thema? Neem contact met ons op! Wilt u meer weten over belevingsonderzoek? Lees hier verder.