Advies over de transformatie van centrumgebieden

De functie van de traditionele winkelstraat is onder druk komen te staan. Waar we vroeger voor iedere aankoop naar de winkel gingen, shoppen we tegenwoordig massaal online. Daar tegenover staat een grote behoefte aan ontmoeten, consumeren en recreëren in binnensteden. Deze wijziging in consumentenbehoefte maakt een deel van de traditionele winkelstraat overbodig, maar biedt ook kansen voor nieuwe functies, inclusief wonen en werken. En dat heeft ook invloed op mobiliteitsbehoeften. We adviseren u graag over het vinden van een passende balans tussen winkelen, wonen, verblijven en verplaatsen.

Transformatie centrumgebieden

Transformatieplannen: inzicht in de huidige én toekomstige situatie

Transformatieplannen beginnen met inzicht in de huidige situatie. Voorbeelden van data die we bij Goudappel gebruiken in onze advisering over centrumgebieden:

Ontdek verbeterkansen met belevingsonderzoek

Belangrijk bij de transformatie van centrumgebieden: aandacht voor de aantrekkelijkheid van een plek. Centrumgebieden zijn niet langer gericht op alleen functionaliteit – het doen van een aankoop – maar zijn steeds meer plekken geworden waar het fijn is om te verblijven. 

Naast kwantitatieve data, biedt kwalitatief onderzoek – zoals belevingsonderzoek – hiervoor een schat aan informatie. Hiermee krijgt u inzicht in hoe mensen een centrumgebied ervaren, welke invloed dat heeft op bestedingen en wat verbeterkansen zijn. 

Belevingsonderzoek in centrumgebieden

Inzicht in hoe mensen een centrum ervaren, welke invloed dit heeft op bestedingen en kansen om de beleving te verbeteren.

Ontdek de meerwaarde

Oplossing

Beleving openbare ruimte

Nieuwe plannen onderbouwen

Wie inzicht heeft in de huidige situatie, kan nadenken over toekomstplannen. Belangrijke vragen daarbij zijn: 

  • “Hoe ziet ons centrumgebied er in de toekomst uit?” 
  • “Welke mix van voorzieningen hoort daarbij?”
  • ‘’Met welke vervoersmiddelen komen bezoekers nu en straks naar het centrum?’’
  • “En hoe gaan we om met parkeren en stadslogistiek?”
Lees ook dit nieuwsartikel over hoe we Oldenzaal hielpen met nieuw parkeerbeleid

De rol van mobiliteit

Wanneer een centrum verandert, veranderen ook de mobiliteitsbehoeftes in dat centrum. Meer woningen in het centrum betekent in veel binnensteden dat er andere parkeeroplossingen nodig zijn. Meer aandacht voor de voetganger en fietser vragen om andere maatregelen dan vroeger, toen de auto centraal stond. Maar denk ook aan nieuwe vormen van mobiliteit zoals deelmobiliteit en de veranderende rol van logistiek en stadsdistributie. 

Mobiliteit speelt dus een belangrijke rol in de transformatie van centrumgebieden. Een integrale blik op economie, mobiliteit en leefbaarheid helpt om de juiste balans te vinden.

Onderbouwd inzicht in het effect van maatregelen

Om de toekomstige effecten van maatregelen te toetsen, gebruiken we bij Goudappel verschillende tools, zoals het Koopstromenmodel. Hiermee maken we de omzeteffecten van verkeersingrepen inzichtelijk. Dat helpt bij het maken van onderbouwde keuzes én het creëren van draagvlak.

Inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen

Maak onderbouwde én gedragen keuzes voor groene, leefbare en vitale winkelgebieden met het Koopstromenmodel.

Bekijk hoe

Oplossing

Koopstromenmodel

Transformatie van centrumgebieden: belang van samenwerking

Hoe goed een plan ook is – het valt of staat met draagvlak van stakeholders. Samenwerking met alle betrokkenen (gemeente, centrummanager, ondernemer, vastgoedeigenaar, bewoner én bezoeker) vanaf het begin van de planvorming is dan ook essentieel voor de transformatie van centrumgebieden. 

We helpen u graag om deze samenwerking goed in te richten. We denken na over de juiste participatiestrategie en dragen bij aan draagvlak met kwantitatieve onderbouwing van plannen (o.a. met het Koopstromenmodel). Bovendien helpen onze procesmanagers om alles in goede banen te leiden. 

Waarom Goudappel u goed kan helpen met transformatievraagstukken

  • Unieke combinatie van advies en data: we gebruiken data (zoals verkeersmodeldata) om onze adviezen mee te onderbouwen en ontwikkelen zelf databronnen en tools om deze data te ontsluiten, zoals het Nederlands Verplaatsingspanel en het Loopstromenmodel. Met ons eigen Koopstromenmodel kunnen we bovendien kwantitatief onderbouwen wat de economische effecten van verkeersingrepen zijn.
  • Integrale blik: bij Goudappel werken ruim 250 collega’s, ieder met hun eigen expertise. Van kennis over mobiliteit, parkeren en ontwerp tot retail, logistiek, beleving en gedrag – we hebben het allemaal in huis. Daarom werken we niet alleen met een integrale blik, we zijn ook flexibel en efficiënt: we schakelen specialisten in afhankelijk van de specifieke vraag.
  • Veel kennis en ruime ervaring: we weten waar we het over hebben. We zijn betrokken bij meerdere koopstromenonderzoeken en beschikken over de nieuwste inzichten over de vitaliteit van winkelgebieden. 
  • Kennis van het proces: we zijn niet alleen inhoudelijk expert – ook het proces rondom centrumontwikkeling is ons bekend. Zo beschikken we over eigen participatie-experts en procesmanagers. We vormen zo de verbinding tussen de verschillende afdelingen binnen een gemeente of provincie en met andere partijen, zoals centrummanagers, retailers, vastgoedeigenaren en ontwikkelaars.
  • Landsdekkend: omdat we bij Goudappel werken vanuit vijf kantoren, bedienen we opdrachtgevers door heel Nederland. 
  • ISO gecertificeerd: als organisatie beschikken we over het ISO certificaat voor marktonderzoek.

Samen aan de slag?

We helpen u graag om de balans te vinden tussen centrumontwikkeling en mobiliteit.

Neem contact op met Tim