Multimodaal én voorspellend verkeersmodel helpt hinder werkzaamheden Groningen te beheersen
Om de stad Groningen de komende jaren goed bereikbaar te houden, ook tijdens de geplande infrastructurele werken, heeft het samenwerkingsverband Groningen Bereikbaar een stevige ‘Minder Hinder’-aanpak uitgewerkt. Slim verkeersmanagement op basis van data en modellen speelt hierin een grote rol, met een Multimodaal Voorspellend VerkeersmodelSysteem (MVVS) als belangrijke, nieuwe troef.
Werkzaamheden nodig om forse groei te faciliteren
Groningen groeit de komen jaren fors: van 200.000 inwoners nu naar 270.000 inwoners in 2040. Om die groei te faciliteren en tegelijkertijd de bereikbaarheid te verbeteren, voert de stad een hele serie ingrijpende infrastructurele projecten uit. Om dat zo 'hinderarm' mogelijk te doen, stelden we samen met het samenwerkingsverband Groningen Bereikbaar een integrale netwerkplanning op.
Daarnaast investeerden we flink in slim verkeersmanagement. Eerder stuurde Groningen het verkeer nog op basis van actuele data en met sterke focus op de auto. Om meerdere modaliteiten te kunnen bedienen, is een common operational picture van de verschillende modaliteiten in één beeld gebracht. En we ontwikkelden een Multimodaal Voorspellend Verkeersmodel Systeem (MVVS).
Zowel on- als offline
Dit MVVS, dat Dat.mobility (het Data & IT-onderdeel van Goudappel) voor Groningen Bereikbaar ontwikkelde, bestaat uit een online en een offline versie.
MVVS Online
De basis voor MVVS Online is OmniTRANS Realtime, onze oplossing voor proactief verkeersmanagement door middel van verkeersvoorspellingen op de korte termijn. De kern hiervan is het combineren van real-time ingelezen data uit verschillende bronnen. Hiermee kunnen voorspellingen worden gedaan tot wel 30 minuten vooruit. Doordat OmniTRANS Realtime is gekoppeld aan het verkeersmanagementsysteem MobiMaestro, kunnen scenario's binnen dat systeem ook getriggerd worden op de verwachte verkeerssituatie tot 30 minuten vooruit. Daarnaast is er een koppeling met MELVIN, het Nederlandse systeem voor het melden van wegwerkzaamheden en evenementen. Hierdoor kan MVVS Online automatisch tijdelijke wegafsluitingen meenemen.
Behalve voorspellend is MVVS Online ook multimodaal. Zo is er informatie over het busverkeer in opgenomen: de actuele posities van bussen inclusief hun vertraging of voorsprong op de dienstregeling worden getoond en geïntegreerd met de (verwachte) verkeersdrukte. Hiermee kan de ov-verkeerscentrale busvertragingen monitoren en indien nodig ingrijpen.
Allemaal informatie die gebruikt kan worden om individuele weggebruikers te informeren over de beste routekeuze (bijv. via een speciale Whatsapp-service) en zo hinder als gevolg van de werkzaamheden te beheersen.
MVVS Offline
MVVS heeft ook een module voor tactische toepassingen. Deze module biedt de mogelijkheid om what-if scenario’s met betrekking tot de aanpassingen aan de infrastructuur of VRI’s uit te voeren. Dat gebeurt met het onderliggende verkeersmodel van MVVS. Daarbij kan gekozen worden voor een gemiddelde werk- en weekenddag afgeleid uit historische data of op basis van een snapshot van de real-time actuele situatie.
Praktijkervaringen met MVVS
Na een eerste vuurdoop in 2022, werd het MVVS de afgelopen jaren ingezet tijdens de werkzaamheden in Groningen, bijvoorbeeld tijdens ingrepen aan het Julianaplein in Groningen. En met succes: de hinder bleef de afgelopen jaren zoveel mogelijk beperkt en op 1 september 2024 werd de Ring Zuid in Groningen feestelijk geopend, en de organisatie blikt alvast tevreden terug op het project. De komende periode volgen nog werkzaamheden op het onderliggende wegennet.
“De grote opdracht was om het in ieder geval bereikbaar te houden. Ik denk echt dat we daarover tevreden mogen zijn."
Opdrachtgever: Groningen Bereikbaar
Jaar: 2021 - heden
Proactief verkeersmanagement op basis van realtime data
De basis van MVVS is OmniTRANS Realtime, onze oplossing voor proactief verkeersmanagement op basis van realtime data.
Lees meer