Omzeteffecten winkels door verkeersingrepen Tilburg

Project

Tilburg

De gemeente Tilburg groeit verder. Om de stad ook richting de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden, is het gewenst minder (doorgaand) autoverkeer over de centrumring te laten rijden. Een wijziging in de verkeersstructuur betekent eveneens een wijziging in de bereikbaarheid van de binnenstad en andere Tilburgse winkelvoorzieningen, zoals de winkellinten Korvel en Besterd. Daarom hebben we ons Koopstromenmodel ingezet, een zwaartekrachtmodel waarmee we inzicht geven in de omzeteffecten van verkeersingrepen.

Scenario’s vergelijken

Op basis van gegevens uit het verkeersmodel van Tilburg, zoals intensiteiten, reistijden en snelheden, in combinatie met de aantrekkingskracht van de winkelgebieden, is bepaald welke omzeteffecten optreden bij wijzigingen in de autobereikbaarheid. Daarbij is ook meegenomen hoe aantrekkelijk een winkelgebied wordt na de herontwikkeling. Een aantrekkelijk voetgangersgebied zorgt bijvoorbeeld voor meer potentiële consumenten voor recreatief winkelen.

Met deze resultaten is voor meerdere scenario’s inzichtelijk gemaakt welke omzeteffecten voor verschillende winkeltypes te verwachten zijn. Denk hierbij aan dagelijkse winkels (supermarkten), recreatieve winkels (mode en luxe) en doelgerichte winkels (zoals bouwmarkten).

Duidelijk werd dat voor sommige winkelgebieden door specifieke ingrepen, zoals invoering van eenrichtingsverkeer, behoorlijke negatieve omzeteffecten verwacht werden. Bij andere ingrepen zagen we juist een positieve omzetimpuls. Zo leiden betere verblijfskwaliteit en inwonergroei tot meer bestedingen. Deze feitelijke en modelmatige onderbouwingen zijn vervolgens door de gemeente gebruikt om wijzigingen in de varianten door te voeren, en de economische effecten in de variantenvergelijking mee te kunnen nemen.

Objectieve onderbouwing

Bij het uitvoeren van verkeerskundige ingrepen dient met alle belangen rekening gehouden te worden, zeker ook die van ondernemers. Het Koopstromenmodel helpt om op basis van een onderbouwde modelmatige berekening de objectieve omzeteffecten in beeld te brengen. Dit helpt de betrokken partijen een standpunt in te nemen en een keuze te maken welke verkeerskundige ingrepen al dan niet uitgevoerd dienen te worden. Dat zorgt voor weer voor meer draagvlak.

Opdrachtgever: gemeente Tilburg
Jaar: 2021 - 2022

Inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen

Maak onderbouwde én gedragen keuzes voor vitale en groene winkelgebieden met het Koopstromenmodel.

Bekijk hoe

Oplossing

Koopstromenmodel