Koopstromenonderzoek
Inzicht in waar mensen winkelen, hoe ze die locatie waarderen en hoe ze er heen reizen.
Door demografische veranderingen, veranderend koopgedrag en de verstedelijkingsopgave zijn onze centrumgebieden het toneel van een strijd om de beschikbare ruimte. Hoe verdelen we de nu al schaarse ruimte tussen winkelen, wonen, verblijven en verplaatsen? En minstens zo belangrijk: hoe betrekken we stakeholders hierbij? Als beleidsmedewerker, centrummanager of ontwikkelaar weet u: daar is meer voor nodig dan alleen goede ideeën. Onze specialisten op het gebied van retail- en centrumontwikkeling helpen u graag met het nemen van onderbouwde beslissingen: met inzicht en advies op basis van data en kennis van het proces.
Wie bezoekt een centrumgebied en hoe beleven ze dit? Welk effect heeft een ontwikkelplan op de aantrekkelijkheid en bereikbaarheid? Wat het vraagstuk ook is: genomen maatregelen evalueren en nieuwe centrumplannen maken kan niet zonder onderbouwde inzichten in de huidige situatie.
Bij Goudappel beschikken we hiervoor over een breed palet aan tools en kennis. We onderzoeken hoe bezoekers een centrum ervaren met belevingsonderzoek en werken mee aan koopstromenonderzoek, waarmee we waardevolle inzichten opdoen over koop- en verplaatsingsgedrag. Bovendien brengen we zelf de aantrekkelijkheid van Nederlandse centrumgebieden in kaart met de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden.
Ontdek welke inzichten de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden oplevertVoor onderbouwde inzichten zijn betrouwbare databronnen nodig. Daarom ontwikkelen we de databronnen die we gebruiken, grotendeels zelf. Zo weten we dankzij ons Nederlands Verplaatsingspanel wanneer mensen zich verplaatsen, met welk vervoersmiddel ze dit doen en met welk doel. Met ons loopstromenmodel zoomen we nog verder in: waar lopen mensen in een winkelgebied? Waarom juist daar? En kunnen we dat beïnvloeden?
Inzicht in hoe mensen een centrum ervaren, welke invloed dit heeft op bestedingen en kansen om de beleving te verbeteren.
Ontdek de meerwaardeAdvies is pas bruikbaar wanneer het goed onderbouwd is. We gebruiken onze data en modellen niet alleen om inzicht te geven in de huidige situatie, maar brengen hiermee ook de potentie en effecten van toekomstige ontwikkelingen en plannen in beeld.
Voorbeeldvragen die we regelmatig beantwoorden:
Plannen voor het vergroenen van centrumgebieden bevatten vaak verkeersingrepen zoals autoluwe straten, eenrichtingsverkeer of opheffing van parkeerplaatsen. Dat roept vragen op bij ondernemers en bewoners: wat betekenen deze maatregelen voor de bereikbaarheid van het gebied en de omzet? Ons Koopstromenmodel geeft inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen. Dat helpt voor het maken van onderbouwde plannen mét draagvlak.
Maak onderbouwde én gedragen keuzes voor groene, leefbare en vitale winkelgebieden met het Koopstromenmodel.
Bekijk hoeEen plan kan nog zo goed en onderbouwd zijn, zonder aandacht voor het creëren van draagvlak bereikt het waarschijnlijk niet volledig zijn doel. Daarom geven we niet alleen inzicht en advies over maatregelen maar ondersteunen we ook bij het proces hieromheen. We denken mee over participatietrajecten om bewoners te betrekken en verbinden verschillende afdelingen binnen en buiten gemeente, provincie en private partijen met elkaar door middel van procesmanagement. Zo zorgen we voor betrokkenheid van alle stakeholders met als resultaat: meer draagvlak voor plannen.
Gerichte monitoring & evaluatie van plannen is belangrijk om maatregelen vroegtijdig bij te sturen. Maar een goede monitoring- en evaluatiecyclus heeft nog een belangrijk voordeel: het draagt bij aan het creëren van draagvlak. We helpen u hier graag bij.
Inzicht in waar mensen winkelen, hoe ze die locatie waarderen en hoe ze er heen reizen.
Met kennis en data de juiste balans vinden tussen winkelen, wonen, verblijven, mobiliteit en parkeren.
Verplichte toets bij wijziging van een bestemmingsplan voor de ontwikkeling van retail, horeca en andere economische functies.
Inzicht in geschikte locaties voor winkels of ondernemingen op basis van data en consumentenbehoeften.