Retail- en centrumontwikkeling

Retail- en centrumontwikkeling

Door demografische veranderingen, veranderend koopgedrag en de verstedelijkingsopgave zijn onze centrumgebieden het toneel van een strijd om de beschikbare ruimte. Hoe verdelen we de nu al schaarse ruimte tussen winkelen, wonen, verblijven en verplaatsen? En minstens zo belangrijk: hoe betrekken we stakeholders hierbij? Als beleidsmedewerker, centrummanager of ontwikkelaar weet u: daar is meer voor nodig dan alleen goede ideeën. Onze specialisten op het gebied van retail- en centrumontwikkeling helpen u graag met het nemen van onderbouwde beslissingen: met inzicht en advies op basis van data en kennis van het proces.

Betrouwbaar inzicht op basis van data

Wie bezoekt een centrumgebied en hoe beleven ze dit? Welk effect heeft een ontwikkelplan op de aantrekkelijkheid en bereikbaarheid? Wat het vraagstuk ook is: genomen maatregelen evalueren en nieuwe centrumplannen maken kan niet zonder onderbouwde inzichten in de huidige situatie.

Bij Goudappel beschikken we hiervoor over een breed palet aan tools en kennis. We onderzoeken hoe bezoekers een centrum ervaren met belevingsonderzoek en werken mee aan koopstromenonderzoek, waarmee we waardevolle inzichten opdoen over koop- en verplaatsingsgedrag. Bovendien brengen we zelf de aantrekkelijkheid van Nederlandse centrumgebieden in kaart met de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden.

Ontdek welke inzichten de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden oplevert

Zelf ontwikkelde databronnen

Voor onderbouwde inzichten zijn betrouwbare databronnen nodig. Daarom ontwikkelen we de databronnen die we gebruiken, grotendeels zelf. Zo weten we dankzij ons Nederlands Verplaatsingspanel wanneer mensen zich verplaatsen, met welk vervoersmiddel ze dit doen en met welk doel. Met ons loopstromenmodel zoomen we nog verder in: waar lopen mensen in een winkelgebied? Waarom juist daar? En kunnen we dat beïnvloeden? 

Belevingsonderzoek in centrumgebieden

Inzicht in hoe mensen een centrum ervaren, welke invloed dit heeft op bestedingen en kansen om de beleving te verbeteren.

Ontdek de meerwaarde

Oplossing

Beleving openbare ruimte

Gericht en onderbouwd advies over verbeteringen

Advies is pas bruikbaar wanneer het goed onderbouwd is. We gebruiken onze data en modellen niet alleen om inzicht te geven in de huidige situatie, maar brengen hiermee ook de potentie en effecten van toekomstige ontwikkelingen en plannen in beeld.

Voorbeeldvragen die we regelmatig beantwoorden: 

  • Hoe houd ik mijn centrumgebied bereikbaar, economisch vitaal en aantrekkelijk?
  • Hoe ontwikkel ik passend beleid voor stadslogistiek
  • Hoe vertaal ik als ontwikkelaar eisen rondom parkeren naar een passend bestemmingsplan?
  • Hoe bevorder ik samenwerking tussen gemeente, provincie en ondernemer?
  • Welke parkeeroplossingen dragen bij aan een goede bereikbaarheid voor bezoekers, werknemers en bewoners?

Inzicht in de economische effecten van verkeersingrepen

Plannen voor het vergroenen van centrumgebieden bevatten vaak verkeersingrepen zoals autoluwe straten, eenrichtingsverkeer of opheffing van parkeerplaatsen. Dat roept vragen op bij ondernemers en bewoners: wat betekenen deze maatregelen voor de bereikbaarheid van het gebied en de omzet? Ons Koopstromenmodel geeft inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen. Dat helpt voor het maken van onderbouwde plannen mét draagvlak.

Inzicht in de omzeteffecten van verkeersingrepen

Maak onderbouwde én gedragen keuzes voor groene, leefbare en vitale winkelgebieden met het Koopstromenmodel.

Bekijk hoe

Oplossing

Koopstromenmodel

Ondersteuning bij het proces

Een plan kan nog zo goed en onderbouwd zijn, zonder aandacht voor het creëren van draagvlak bereikt het waarschijnlijk niet volledig zijn doel. Daarom geven we niet alleen inzicht en advies over maatregelen maar ondersteunen we ook bij het proces hieromheen. We denken mee over participatietrajecten om bewoners te betrekken en verbinden verschillende afdelingen binnen en buiten gemeente, provincie en private partijen met elkaar door middel van procesmanagement. Zo zorgen we voor betrokkenheid van alle stakeholders met als resultaat: meer draagvlak voor plannen.

Het belang van monitoring & evaluatie

Gerichte monitoring & evaluatie van plannen is belangrijk om maatregelen vroegtijdig bij te sturen. Maar een goede monitoring- en evaluatiecyclus heeft nog een belangrijk voordeel: het draagt bij aan het creëren van draagvlak. We helpen u hier graag bij. 

Wat we nog meer voor u kunnen betekenen

  • Koopstromenonderzoek

    Inzicht in waar mensen winkelen, hoe ze die locatie waarderen en hoe ze er heen reizen.

    /nl/expertises/gebieds-en-locatieontwikkeling/retail-en-centrumontwikkeling/koo…
  • Transformatie van winkelgebieden

    Met kennis en data de juiste balans vinden tussen winkelen, wonen, verblijven, mobiliteit en parkeren.

    /nl/expertises/gebieds-en-locatieontwikkeling/retail-en-centrumontwikkeling/tra…
  • Ladder voor duurzame verstedelijking

    Verplichte toets bij wijziging van een bestemmingsplan voor de ontwikkeling van retail, horeca en andere economische functies.

    /nl/expertises/gebieds-en-locatieontwikkeling/retail-en-centrumontwikkeling/lad…
  • Vestigingsplaatsonderzoek

    Inzicht in geschikte locaties voor winkels of ondernemingen op basis van data en consumentenbehoeften.

    /nl/expertises/gebieds-en-locatieontwikkeling/retail-en-centrumontwikkeling/ves…

Waarom Goudappel u goed kan helpen met retail- en centrumvraagstukken

  • Unieke combinatie van advies en data: we gebruiken data (zoals verkeersmodeldata) om onze adviezen mee te onderbouwen en ontwikkelen zelf databronnen en tools om deze data te ontsluiten, zoals het Nederlands Verplaatsingspanel en het Loopstromenmodel. Met ons eigen Koopstromenmodel kunnen we bovendien kwantitatief onderbouwen wat de economische effecten van verkeersingrepen zijn.
  • Integrale blik: bij Goudappel werken ruim 250 collega’s, ieder met hun eigen expertise. Van kennis over mobiliteit, parkeren en ontwerp tot retail, logistiek, beleving en gedrag – we hebben het allemaal in huis. Daarom werken we niet alleen met een integrale blik, we zijn ook flexibel en efficiënt: we schakelen specialisten in afhankelijk van de specifieke vraag.
  • Veel kennis en ruime ervaring: we weten waar we het over hebben. We zijn betrokken bij meerdere koopstromenonderzoeken en beschikken over de nieuwste inzichten over de vitaliteit van winkelgebieden. 
  • Kennis van het proces: we zijn niet alleen inhoudelijk expert – ook het proces rondom centrumontwikkeling is ons bekend. Zo beschikken we over eigen participatie-experts en procesmanagers. We vormen zo de verbinding tussen de verschillende afdelingen binnen een gemeente of provincie en met andere partijen, zoals centrummanagers, retailers, vastgoedeigenaren en ontwikkelaars.
  • Landsdekkend: omdat we bij Goudappel werken vanuit vijf kantoren, bedienen we opdrachtgevers door heel Nederland. 
  • ISO gecertificeerd: als organisatie beschikken we over het ISO certificaat voor marktonderzoek.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Ga met ons in gesprek over uw vraagstukken op het gebied van retail- en centrumontwikkeling.

Neem contact op met Karin